Blackface Princeton 6SN7 päätteellä?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Blackface Princeton 6SN7 päätteellä?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    vasu
    Jäsen

Olen miettinyt että, minkälaisen pikku vahvistimen rakentaisin. AX84-saitilla oli “core” projekteja joissa oli 2W P-P pääte 6SN7 kaksoistriodilla tehtynä ja vaiheenkääntö/driver oli aika tarkalleen sama kuin JTM Marshalleissa  http://www.ax84.com/static/corepoweramps/2W_PP/AX84_2W_PP_Poweramp_Schematic.pdf  No, alunperin ajattelin jotain Fender tyyppistä ja mieleeni tuli että, jospa kokeilisi tehdä päätteen kuten Blackface Princetonissa http://www.ampwares.com/ffg/schem/princeton_aa964_schem.gif ja siihen 6V6GT putkien tilalle 6SN7 puolikkaat. Päätemuuntaja tietysti mitoitetaan kuten AX84 2W P-P.
    Miltä vaikuttaa: voiko toimia?
    Täytyis varmaan yrittää simuloida toi vai maksaako vaivaa.
    Jos tuolta nyt lähtee vaikka 1W ja loput surinoilla niin riittää mun pikkuvahvistin tarkoitukseen.
    Kommentteja, ajatuksia, kokemuksia? ottettaisiin vastaan.

harryk
    Jäsen

;)Olen itse ajatellut jossain vaiheessa rakentaa myös tuon päättärin mutta luultavasti Twreck Express etusella. Tein jo Firefly/Barflyn ja haluaisin monipuolisemmat säätömahdollisuudet tone-puolelle. Tuo pääteputki on myös kiinnostava kokeilukohde. Ääntä tuosta Barflystä lähtee ihan riittämiin makuuhuonesoitteluun tuolla 1-2W teholla ja herkällä ämyrillä. t. Harry Barfly Bluetone

vasu
    Jäsen

AX84 2W P-P ja Moonlight http://amps.zugster.net/projects/moonlight päätteissä taitaa olla hieman “kesymmät” säröt ja sopis mun kaavailuihin paremmin. Se mun pointti vaan tossa olis että, vahvistin olis jotain Fenderin Princeton (Blackface) tai vaikka 5E3 Deluxe tyyppinen ja samanlaisella vaiheenkäännöllä poikkeuksena tietysti pääteputki joka olis kaksoistriodi 6SN7GT josta lähtis puhtaitakin sopivasti blues tyyppiseen saundi maailmaan. Se on arvoitus että, miten toi vaiheenkääntö ja driver pelais 6SN7 kanssa. Hammondin 125- sarjan muuntajilla pystyy kyllä hyvin pelaa impedanssien kanssa. 

vasu
    Jäsen

Laitoin osia tilaukseen joten yritän saada rakenneltua jonkinmoisen 2W P-P vahvistimen nyt toden näköisemmin 5E3 Deluxe etuosaltaan. Pieni nuppi mallinen kotelo olis tarkoitus (chassis 305 * 203 *51).
    Raporttia on tarkoitus laittaa homman eristyessä, jos jotain kiinnostaa.

harryk
    Jäsen

;)Mieli seikkailee välillä ihmeellisesti. Olin vielä eilen sitä mieltä, että seuraava projekti on tuo 2W push-pull pääte ja joku marsun plexi/800-sarjan etuaste “to the ultimate lead sound in bedroom level” mutta nyt himottaakin express etunen + 2xEL95 push-pull-päätteellä. Talo on täynnä Bluetone putkivahvareita ja vaimo kyselee miloin aiot hankkiutua niistä eroon. Mitä pitäisi tehdä kun ideoita on liikaa ja aikaa liian vähän???? t. Harry lunatic Bluetone

vasu
    Jäsen

;)Mieli seikkailee välillä ihmeellisesti. Olin vielä eilen sitä mieltä, että seuraava projekti on tuo 2W push-pull pääte ja joku marsun plexi/800-sarjan etuaste “to the ultimate lead sound in bedroom level” mutta nyt himottaakin express etunen + 2xEL95 push-pull-päätteellä. Talo on täynnä Bluetone putkivahvareita ja vaimo kyselee miloin aiot hankkiutua niistä eroon. Mitä pitäisi tehdä kun ideoita on liikaa ja aikaa liian vähän???? t. Harry lunatic Bluetone

Sama vika  🙂
    2XEL95 P-P lähtee parhaimmillaan 7W , ei enää varsinaisesti “bedroom level”. Pienemmillä anodijännitteillä (200V) 4W. Kannattaa kokeilla.

harryk
    Jäsen

;)Tilasin Mikolta yhden 6SN7-putken ja ajattelin aloittaa siitä projektin lähiaikoina. Muut työnalla olevat projektit tällä hetkellä ovat 5E5-A Putkiselle, HB GA5:n muutos Bluetone GASiksi, 2-kanavainen vehje kaksoispäättärillä jne. Alkaa vaan tuntua siltä, että kannattaisi tehdä joku projekti loppuun välillä, ettei mene loputkin yöunet. Mietin toimisiko tuo 6SN7 ja 2xEL90 saman päätemuuntajan kanssa. Tällöin voisi vaihtaa 1-2 W päätetehoalueelta 5-7 W alueelle ilman vahvarin vaihtoa. Tiedä sitten pelittäisikö tuo 6SN7 jollain 10 kohmin ensiöimpedanssilla päätemuuntajassa vai vaatiiko korkeamman (12AU7 = 22 kohmia Barflyssä). t. Harry Bluetone 

vasu
    Jäsen

6SN7 Push-pull toimii mun käsitykseni mukaan parhaiten 7K – 10K päätemuuntajan ensiöimpedanssilla.
    Luulisin että EL95 pääte saundaa hyvältä pienillä volumeilla. Olen joskus kokeillut SE vahvistinta johon laitoin 7 pinnisen kannan ja siten pääsin kokeilemaan EL95 ja EL90 (6AQ5, 6V6GTA pienois koossa) ja EL95 meni muroille huomattavasti aikaisemmin (saundas hyvältä).

harryk
    Jäsen

:)Vasu oletko päässyt missään vertaamaan tuota 6SN7 ja 12AU7 keskenään saundillisesti? Itsellä on jo tuo Firefly/Barfly tehtynä ja tiedän sen saundimaailman aika hyvin. Eikö tuo 6SN7 ole octal-kantainen? Jos on eikä kuulosta hyvältä, voi sen aina vaihtaa 6V6:een tai EL34:een ja muuttaa vahvarin single endediksi. t. Harry Bluetone

vasu
    Jäsen

6SN7 on mulle ihan uus tuttavuus, en ole testaillut mitään octal-kantaista triodia. Sellainen käsitys olis että, 6SN7 olis pehmeämpi saundinen (smoother). Arvoitus kyllä miltä (6SN7) saundaa P-P kytkennällä kun en ole clippejä löytänyt edes tosta AX84 2W P-P versiosta.

harryk
    Jäsen

;)AX84:n pojilla on jotain juttua menossa 6SN7:n biasoinnista. Jollain on ongelmia sen kanssa. Sieltä saa kyllä hyvää infoa tuohon omaankin projektiin. Tuota putkea jotkut ovat käyttäneet myös ensimmäisenä etuasteputkena ja kehuneet saundia todella hyväksi. Täytyy nyt vaan hoitaa noita vanhoja proggiksia alta pois, että pääsee tämän uuden projektin kimppuun. Tavoittenahan on lyödä tuolla pelillä HB:t, Valve Juniorit ja Black Heartit lättäjalaksi pienitehoisten putkivehkeiden sarjassa. Saa sitten nähdä onnistuuko.  t. Harry Bluetone

hemmo
    Jäsen

Itse nimenomaan tuon Moonlightin pohjalta makuuhuonevahvistimen askarrelleena voin sanoa että kyllähän tuo päättärinä toimii 😉
    , muuta en osaa sanoa kun eilen sain vasta tulille…

vasu
    Jäsen

Se verran päivitystä tän projektin osalta että: AX84 2W P-P http://www.ax84.com/corepoweramps.html vaikuttaa niin omituiselta (6.2K vastus keskioton ja virtalähteen n365V välissä, ilman konkkaa). Simuloinnissa http://www.linear.com/designtools/software/ näytti aika hirveän näköistä käppyrää.
    Moonlight pääteosa http://www.amptone.com/delftmoonlightamp.htm sen sijaan vaikuttaa ihan hyvältä ja on yksinkertaisempi kuin AX84 2W P-P. Simuloinnissa 235V anodijännitteellä (päätemuuntajan keskinapa) ja 390ohmin katodivastuksella (yhteinen) sain tulokseksi 4.3W tehohäviön 6SN7GTB putkelle. Vaiheenkääntö putkeksi kaavailin 12AT7 ja vaiheenkäännön ja päätteen väliin Master Volume 1M potikalla Matchless Spitfire tyyliin http://www.angelfire.com/pro/petersplace/images/schems/spitfire.gif
    Etuaste on tällä tietoa perus Fenderiä eli BF Princeton sillä erolla että ajattelin lisätä middle potikan.
    Päivittelen ku suunnittelut etenee.

harryk
    Jäsen

;)Se 6,2 kilon vastus on tiputtamassa sitä pääteputken anodijännitettä. Aika erikoinen viritys. Sain itse uusimman oman projektini Bluetone Heartbreakerin (2xEL90+2xEL95-putket omilla PPIMV-säädöillä yhteiseen päätemuuntajaan) sen verran valmiiksi, että pääsin testaamaan sitä käytännössä. Ensi tuntumalla kummastakin putkiparista yhdessä ja erikseen lähtee möykkää ihan tarpeeksi vaikka bändisoitteluun, joten sitä ei voi kutsua mitenkään “bed room level” vahvariksi. Täytyy testata sitä vielä lisää ja säädellä vähän ensi viikonloppuna ennenkuin julkistaa skemaa ja kuvia ym. siitä. t. Harry Bluetone

vasu
    Jäsen

Odotan mielenkiinnolla minkälainen 2XEL90 + 2XEL95 vahvistin on. Vastaavia ei melkoisella todennäköisyydellä ole tehty.  🙂

AX84 2W P-P anodijännite sitten notkuu signaalin tahdissa, aika outoa tosiaan. Enpä taida kokeilla ja pysyttelen Moonlight päätteen suunnitelmassa kun olen vielä saanut Hemmo'lta positiivisia kommenteja Moonlightista.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.