Binson Echorec 2 kiekkokaiku

Home Foorumit Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse Kitaraefektit Binson Echorec 2 kiekkokaiku

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Niskanen
    Jäsen

Pistänpä pari kuvaa tästä pällisteltäväksenne:

http://muusikoiden.net/dyn/users/23187.jpg
    http://muusikoiden.net/dyn/users/28488.jpg

Ostin viime vuonna tuollaisen mallia David Gilmour (Pink Floyd) olevan Binson Echorec 2 kiekkokaiun. Hintaa romulle ei hirveästi tullut, mutta oli se kyllä ammattimaisen huollon tarpeessakin. On sen verran eksoottinen vekotin, että lähetin Raisioon kunnostettavaksi asiaansa vihkiytyneeseen huoltoon. Kaikki piuhat olivat ruostuneet ja murtuneet tomuksi, säädötkin varmaan pahasti pielessä. Läpi tuli vain vaimea säröytynyt ääni. Onneksi kone oli kuitenkin muuten ihan kunnostettavissa. Homma alkaa olla kohta valmis ja lähiaikoina tuo pitäisi saadakin jo takaisin kotiin. Ei ole ymmärtääkseni Suomessa kamalan yleinen kone. Pitäisi varmaan mokoman kaveriksi rakentaa Hiwatt-vahvistin, ostaa slideputki sekä volapedaali ja alkaa reenailemaan vanhaa Pink Floyd tuotantoa. ;D

Täältä voi kuulla vähän mallia siitä, että millaista soundia tuon avulla on revittävissä:

http://www.youtube.com/watch?v=ZS-tWAUQa4Q&feature=related

Seuraavasta videosta kannattaa halutessa yliohjattuun efektiin tutustuessa hypätä suoraan kohtaan 4:30 ja kuunnella noin minuutin verran eteen päin. Sen jälkeen taas tulee slideputken kanssa tehtyä “viuluääntä”.

http://www.youtube.com/watch?v=iNTYIQnWOWk

Echoesin soolosta taas kuulee efektin tuoman mausteen leadsoundiin (kohta 5:30). Ihan alussa puolestaan kuuluu mitä Echorec tekee urkusoundille:
    http://www.youtube.com/watch?v=hy_n4pzWbvc

Minusta nämä vanhat kaikulaitteet on tavattoman viehättäviä, vaikka eivät olekaan yhtä huoltovapaita kuin nykyiset efektipedaalit. Kunhan saan laitteen testattavaksi, niin pitää kiusata teitä omilla näytteillä. ;D

leka
    Jäsen

😮

On kyllä hieno laite tuo!
    Ei varmaan edes Behringerin kaiulla saa ihan samaa… ;D

Niskanen
    Jäsen

No niin, Binson saapui huollosta ja ensisavuja on otettu. Kerrassaan mahtava soundinen kone! Kaikurytmitykset on varsin mielenkiintoisia, joskin kaikki eivät ole välttämättä minulle käyttökelpoisia. Hyviä kuitenkin löytyy useita ja kone vaikuttaa kaikkiaan varsin monipuoliselta! Soundi on tosiaan aika erilainen kuin kokeilemissani nauhakaiuissa. Sitä on hyvin vaikea kuvata, se on vain koettava.

Tässä kuva kaikista kaikulaittestani samassa läjässä:

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img928480.jpg

leka
    Jäsen

Kuulostaa hyvältä, olisi kiva joskus tuollaista ihmevärkkiä kuulla livenä!

On sulla kyllä melkoinen räkki noita pelejä! 😮

Itselläni on tuollainen dynacord echocord mini, ihan käypänen peli ollut mielestäni mutta olen haikaillut vähän tuollaista echocord super putkivehjettä joka sullakin näköjään tuossa nipussa.
    Tuollahan näitä aina pyörii:
    http://cgi.ebay.de/Dynacord-Echocord-super-TUBES_W0QQitemZ220202850012QQihZ012QQcategoryZ38070QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
    Voitko verrata tuon ominaisuuksia vaikka tuohon mun mini kaikuun?
    Säädetäänkö tuo kaiun pituus nauhanopeudella tuossa, kun näyttää olevan kiinteät äänipäät?
    Onko se hyvä peli? 🙂

t. Leka

Niskanen
    Jäsen

Joo, onhan näitä kertynyt. 🙂

En ole kokeillut ikinä Miniä, joten en pysty vertaamaan Superia siihen. Oma Superini on vielä hieman kesken, eli ehtiessä pitää vaihtaa vielä pari konkkaa siihen että saisi sen pelaamaan kunnolla. Lisäksi vetorullan alta puuttuu joku prikka joten rulla ei vastaa nauhaan koko korkeudeltaan ja siksi nauhat mene silpuksi muutamassa minuutissa. Kaipa senkin tuossa kesällä ehtii laittaa loppuun. Kaiun pituutta säädetään tosiaan valitsemalla kulloinkin sopiva äänityspää/äänityspäät käyttöön. Lisäksi tässä on kaksinopeuksinen moottori. Sitten vaan Reverb Duration potikasta kaiun kesto sopivaksi. Sen verran olen päässyt testaamaan jo sitä, että kaiku on selvästi kirkkampi kuin esim. Echoletessa. Echoletessa on muuten samat kaikuohjelmat kuin dyniksessä, mutta lisäksi siinä on kytkettävissä molemmat toistopäät käyttöön ilman, että kaikkien äänityspäiden on oltava kytkettynä samaan aikaan. Tämä tuo huomattavasti lisää mahdollisuuksia kaikurytmien suhteen. Superi on varmaan ihan hyvä peruskone moneenkin musiikkiin. S62 ja S65 ovat kuulemma melko eri soundisia ja onpa niiden kytkikset aika erinäköiset.

Vinkkinä voin sanoa, että Dynis on pirusti helpompi korjattava kuin Echolette. Komponentteihin pääsee jopa käsiksi, toisin kuin viimeksi mainitussa.

Nimetön
    Vieras

On kyllävarsin vaikuttava tuo niskasen kaikupino. Tosin, Rolandin space echo (RE-201 oma suosikkini) puuttuu vielä. 😉

Niskanen
    Jäsen

On kyllävarsin vaikuttava tuo niskasen kaikupino. Tosin, Rolandin space echo (RE-201 oma suosikkini) puuttuu vielä. 😉

Heh, mulla olikin sellainen kerran pienessä korjauksessa kun oli sisäänmenojakki haljennut. Silloin sitä testailin pari päivää kotosalla, mutta en oikein loppupeleissä kauheasti innostunut. Ihan hyvät ohjelmathan siinä on. Käyttökelpoisin mielestäni on nelosohjelma, joka vastaa Peal Echo Orbit 6. ohjelmaa (se Esa Pulliaisen käyttämä). Itse vaan olen enempi mieltynyt näihin 60-luvun romuihin soundillisesti. Rolandi oli jotenkin kummallisen steriilin kuuloinen. Maailmallahan ko. kaiku on kovissa hinnoissa ja onhan se varsin moneen taipuva kone.

Nimetön
    Vieras

Heh, mulla olikin sellainen kerran pienessä korjauksessa kun oli sisäänmenojakki haljennut. Silloin sitä testailin pari päivää kotosalla, mutta en oikein loppupeleissä kauheasti innostunut. Ihan hyvät ohjelmathan siinä on. Käyttökelpoisin mielestäni on nelosohjelma, joka vastaa Peal Echo Orbit 6. ohjelmaa (se Esa Pulliaisen käyttämä). Itse vaan olen enempi mieltynyt näihin 60-luvun romuihin soundillisesti. Rolandi oli jotenkin kummallisen steriilin kuuloinen. Maailmallahan ko. kaiku on kovissa hinnoissa ja onhan se varsin moneen taipuva kone.

Olen soitellut (humppa)bändissä jossa moinen on laulukaiun virkaa toimittamassa. Toimii siinä hommassa todella hyvin. Johtuneeko sitten tuosta mainitsemastasi steriiliydestä vai jostain muusta, en tiedä. Ja onhan sitä kitaran perässäkin tullut kokeiltua, en tosin enää muista millä ohjelmilla kokeilin. Toki pelasin tilanteen niin, että orkesterin joskus lopettaessa (muut soittajat jo +/-60v.) kaikulaite (+muuta wanhaa tawaraa) päätyy minulle. ;D

villeristi
    Jäsen

Olen soitellut (humppa)bändissä jossa moinen on laulukaiun virkaa toimittamassa. Toimii siinä hommassa todella hyvin. Johtuneeko sitten tuosta mainitsemastasi steriiliydestä vai jostain muusta, en tiedä. Ja onhan sitä kitaran perässäkin tullut kokeiltua, en tosin enää muista millä ohjelmilla kokeilin. Toki pelasin tilanteen niin, että orkesterin joskus lopettaessa (muut soittajat jo +/-60v.) kaikulaite (+muuta wanhaa tawaraa) päätyy minulle. ;D

Noh, tuohan on “humppagurujen” hyväksikäyttöä… ; )

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.