biasointia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67100
    jusmu
    Osallistuja

    moro.

    mittasinkohan oikein? Vibrolux ja 6L6GC:t kyseessä (modattu SF to BF).

    Anodijännite 415v

    Muuntajan keskinasta – pinni 3
    =vaseman puoleinen putki 83.8ohm/jännite 2.16v, ->25,9mA eli 10,748W
    =oikean puoleinen putki 74.3ohm/jännite 2.29v, ->30,8mA eli 12,782W

    #72619
    Niskanen
    Jäsen

    Vaikuttaa täysin realistisilta lukemilta.

    ps. Juu, kylmät putket kyllä, mutta realistiset lukemat, eli laskut ihan oikein suoritettu.

    Tänä aamuna valmistui oma projekti, Vox AC15 kahdella kanavalla taas vaihteeksi. Anodihäviöteho oli siinä 16 W hujakoilla, suurin sallittu 12 W EL84 putkelle. Saas nähdä kauanko kestää putket, kunhan kone pääsee tulevalle omistajalle. Kuvat tulee perästä päin. 🙂

    #72620
    jusmu
    Osallistuja

    eikös nuo ole aika alhaiset jännitteet?

    #72621
    okabass
    Osallistuja

    eikös nuo ole aika alhaiset jännitteet?

    MOI

    Jos 6L6 ovat oikeasti GC-tyyppiä (max anoditehohäviö 30W), niin minustakin saisivat käydä kuumemmalla. Eli jotain 50-70% tuosta 30:stä watista.

    #72622
    jusmu
    Osallistuja

    Pitää varmaan vaihtaa biaspotikka isompaan niin saa säädettyä oikeat jännitteet. Nyt on potikka tapissaan.
    Lueskelin tuolta info artikkeleista tuon Mikon rustaaman biasointi ohjeen ja siinä oli tosiaan esimerkkinä mm. tuo 6L6GC. Pitääkö siis yhden putken anoditehohäviö olla esim. tuo 21W?

    Mikähän muuten vaikuttaa tuohon anodijännitteeseen, kun tuntuu vaihtelevan melkein 415v ja 424v välillä. Voisko olla verkko heilahtelua? Pitäis BF:ssa olla 410v.

    #72623
    okabass
    Osallistuja

    Pitää varmaan vaihtaa biaspotikka isompaan niin saa säädettyä oikeat jännitteet. Nyt on potikka tapissaan.
    Lueskelin tuolta info artikkeleista tuon Mikon rustaaman biasointi ohjeen ja siinä oli tosiaan esimerkkinä mm. tuo 6L6GC. Pitääkö siis yhden putken anoditehohäviö olla esim. tuo 21W?

    Mikähän muuten vaikuttaa tuohon anodijännitteeseen, kun tuntuu vaihtelevan melkein 415v ja 424v välillä. Voisko olla verkko heilahtelua? Pitäis BF:ssa olla 410v.

    MOI
    HUOM. Virhe korjattu
    Ei potikkaa kannata vaihtaa, vaan maihin menevää vastusta suurentaa oik.pienentää.  Se on tuossa skemassa biaspotikan vasemmalla puolella oleva 22k. Esim. 10k-15k voisi olla ok. Varmista, että pääteputken 5 pinnillä on bias, ennen anodijännitteen kytkemistä.

    http://kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/fender/images/vibroluxab763.gif

    Laske ja kokeile väliltä 40%…70%  max anoditehohäviöstä. Mulla asetus on yleensä ollut 60% kieppeillä.

    Joo, kyllä bias vaikuttaa yleensä B+:aan. Kun anodivirtaa  kulkee enemmän, laskee B+. Nuo arvot ovat minusta ihan ok. 

    7ender-skemoissa sanotaan, että jännitteet ±20% ilmoitetusta. Tosin eipä ne noin paljoa ole koskaan heittäneet. Jännitteenvaihtelu voi olla verkonkin heittelyä, mutta tuli mieleen, että onko elkot missä kunnossa?

    #72624
    Sissi A3
    Jäsen

    Tarkistin putkitaulukosta mikä putkien anodivirran tulisi olla kytkentäkaaviossa annetulla biasjännitteellä. Näyttää siltä, että mitatut anodivirrat ja -häviöt ovat oikein niinkuin niiden kuuluukin olla. Mikon biasointiohjeet eivät aina johda suunniteltuun oikeaan tulokseen (kuten tässä tapauksessa). Oikea biasointi riippuu ratkaisevasti päätemuuntajasta ja tietysti putkesta. Tässä tapauksessa näyttää tavoitellun suurta lähtötehoa ja biasointi on lähellä B-luokkaa. Näyttää lisäksi, että pääteputkien sovitus ei ole ideaalinen. Säröjen kannalta pitäisi päästä mahdollisimman hyvään symmetriaan kummankin puolikkaan osalta.

    Ei potikkaa kannata vaihtaa, vaan maihin menevää vastusta suurentaa. Se on tuossa skemassa biaspotikan vasemmallapuolella 22k. Lisää vaikka 10k. Eli kokonaisvastus olisi 32k.

    Mikäli anodivirtaa halutaan suurentaa, pitää menetellä päinvastoin. Potikan suurentaminen tai maihin menevän vastuksen pienentäminen (esim 15 k) johtavat haluttuun lopputulokseen, kunhan huolehtii ettei putken maksimiarvoja ylitetä.

    #72625
    okabass
    Osallistuja

    Ei potikkaa kannata vaihtaa, vaan maihin menevää vastusta suurentaa. Se on tuossa skemassa biaspotikan vasemmallapuolella 22k. Lisää vaikka 10k. Eli kokonaisvastus olisi 32k. 

    Mikäli anodivirtaa halutaan suurentaa, pitää menetellä päinvastoin. Potikan suurentaminen tai maihin menevän vastuksen pienentäminen (esim 15 k) johtavat haluttuun lopputulokseen, kunhan huolehtii ettei putken maksimiarvoja ylitetä.

    Joo. Ajatusvirhe. Rattaat ei oikein pyörineet. Onneksi virhe meni “kylmään suuntaan”.

      ” Tässä tapauksessa näyttää tavoitellun suurta lähtötehoa ja biasointi on lähellä B-luokkaa. Näyttää lisäksi, että pääteputkien sovitus ei ole ideaalinen  “

    Ei se kovin lähellä B-luokkaa kyllä ole, koska anodivirtaa kulkee puoliskosta riippuen joko 25,9mA tai 30,8mA. B-luokassa lepovirta on 0 mA. Eli putki on ns. “cutoff”.

    Aiken amps:
    ” A class B amplifier is one in which the grid bias in all output tubes  is set at cutoff, i.e., no plate current flows in the absence of an input signal.  Plate current only flows when a signal is present, and only flows for exactly half, or 180 degrees, of the input cycle “

    Pikemminkin päätemuuntajan sovitus heittää. Mutta tuo n. 74Ω-84Ω on ihan normaalia 7ender-vahvistinten p.muuntajassa.

    #72626
    jusmu
    Osallistuja

    Jep jep. Tässä vehkeessä on vielä jäämiä vanhasta SF:stä kuten tuo 3.3k bias potikka. Sillä vain ajattelin, että jos vaihtaisin oikeampaan 10k:n arvoiseen kuten on BF:ssä.

    Pääte putket on JJ:n matchattuja. Ja elkot vaihdettu uusiin modauksen yhteydessä. Tasurin virkaa hoitaa vielä alkup. 5U4GB.

    Se vastuksen vaihtokin kävi aikaisemmin mielessä ja taidan kyllä kokeilla sitä. Kiitos vinkeistä!

    #72627
    Heikki
    Jäsen

    Noissa BF fendereissähän on ihan ideakin sen takana miksi ne on biasoitu “kylmäksi” jo tehtaalta tullessaan.

    #72628
    jusmu
    Osallistuja

    Sinne meni että heilahti.

    Nyt anoditehohäviö hieman alle 70%. B+ laski alle 400v. Onko ihan ok? En kerenny isommalla testaamaan, kun asun kerrostalossa ja alkaa olemaan jo myöhä…

    jusmu

    #72629
    okabass
    Osallistuja

    Sinne meni että heilahti.

    Nyt anoditehohäviö hieman alle 70%. B+ laski alle 400v. Onko ihan ok? En kerenny isommalla testaamaan, kun asun kerrostalossa ja alkaa olemaan jo myöhä…

    jusmu

    MOI

    Eiköhän ole ok.

    Muuten, millä jännitteenvalitsin on? Paljonko hehkujännite?
    Tuota B+ voi mahdollisesti nostaa, jos noissa edellisissä on “varaa”.

    #72630
    jusmu
    Osallistuja

    MOI

    Eiköhän ole ok.

    Muuten, millä jännitteenvalitsin on? Paljonko hehkujännite?
    Tuota B+ voi mahdollisesti nostaa, jos noissa edellisissä on “varaa”.

    Valitsin on kohdassa 230v. Täälläpäin verkkosta tulee n.227v.

    OT vasen 3,85v/anodijänskä 393v/hehku 6,42v
    eli (3,85/83,8)*393=n.18w

    Eiköstä joo?

    Pörisee hieman mutta saattaa olla taas häiriötä verkossa. Ei maad.

    #72631
    vasu
    Jäsen

    Anodijännitettä on mahdollisuus nostaa vaihtamalla tasuriputkeksi GZ34 jos nyt on tarpeellista. 5U4GB putkeen verrattuna jännite nousee n.10V

    #72632
    okabass
    Osallistuja

    MOI

    Eiköhän ole ok.

    Muuten, millä jännitteenvalitsin on? Paljonko hehkujännite?
    Tuota B+ voi mahdollisesti nostaa, jos noissa edellisissä on “varaa”.

    Valitsin on kohdassa 230v. Täälläpäin verkkosta tulee n.227v.

    OT vasen 3,85v/anodijänskä 393v/hehku 6,42v
    eli (3,85/83,8)*393=n.18w

    Eiköstä joo?

    Pörisee hieman mutta saattaa olla taas häiriötä verkossa. Ei maad.

    MOI
    Eiköhän homma ole siinä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.