Bassman 70:n jännitteenvalitsin

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Bassman 70:n jännitteenvalitsin

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    rofa
    Jäsen

Terve, ei ole varsinaisesti putkiaiheinen kysymys, mutta:

Minulla on työn alla vanhan Bassman 70:n kunnostus. Yksi ongelmista on temppuileva jännitteenvalitsin jolla valitaan kuudesta eri syöttöjännitevaihtoehdosta 110V…260V. En ole onnistunut löytämään mistään korvaavaa kytkintä joka olisi hyväksytty vähintään samalle virralle kuin kytkimen kanssa sarjassa oleva 3A sulake.

Onko kellään tietoa mistä löytyisi? Vai pitääkö suosiolla poistaa muut jännitevaihtoehdot käytöstä ja ajaa se 240V-tilassa (vai olisiko 220V parempi)?

okabass
    Osallistuja

Onko kellään tietoa mistä löytyisi? Vai pitääkö suosiolla poistaa muut jännitevaihtoehdot käytöstä ja ajaa se 240V-tilassa (vai olisiko 220V parempi)?

MOI

Niin olen tehnyt. Joskus jopa silloin, kun kytkin on ollut ok (kysynyt vahv. omistajalta).
    Minusta kannattaa katsoa, millä 220-230-240 VAC  vahvistimeen tulee oikeimmat jännitteet. Lähinnä hehku saisi olla sen 6,3 V. Eli tuolla pystyy n. 10% rajoissa säätämään vahvattimen käyttöjännitteitä. (Lisäksi: tämä koskee varmasti vain vanhoja 7enkkuja (silverf. blackf.) yms. joissa ei ole muuta kuin putkitekniikkaa). Uusimmissa koneissa kannattaa laittaa 230 VAC.

110 V:lla on kaksi kertaa isompi virta (ja sulake) kuin 220 V:lla. Eli tuossa varmaan riittäisi 1,5-2 A kytkin. Mutta kokeilut omalla vastuulla.

rofa
    Jäsen

Sehän siinä onkin ihmeellistä, 110V “kotimaisessa” versiossa on 2,5A sulake, mutta export-mallissa on 3A. Jännitteet on valittavissa 110,120,127 sekä 220, 240, ja 260.

Tulta webbikaupan puolelta löytyisi 3A 3-asentoinen kytkin, voisin piruttain sen laittaa, esim 110,220 ja 240, niin jää kiertueen toiveessa tuo USA-jännitekin :o)

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.