Bad Monkeyhin lisää volumea
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Bad Monkeyhin lisää volumea
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.10.2008, 11:11 #67703bluesmiesJäsen
Volumesäätö ei riitä nostamaan sooloja kuuluville, kun vaihdan puhtaalta särölle. Tietääkö joku, voisiko Bad Monkeyhin saada modattua lisää äänenvoimakkuuden vahvistusta? ???
27.11.2008, 11:19 #78223htmOsallistujaYritätkö siis nostaa volaa vahvarin särökanavalla? Jos vahvari on ruvella, ja monkey on kitaran ja vahvarin välissä, ei volaa saakkaan nostettua, vaan vahvarin etuaste vaan ryvettyy enemmän särölle. Periaatteessa volaa nostavan pedaalin pitäis olla tällöin vahvarin etuasteen jälkeen (efektiluupissa). Voit kuitenkin kokeilla, josko saisit monkeystä ruuvattua enemmän middleä ja trebleä, niin soolosoundi “leikkaisi” paremmin muun mökän läpi. Tai pidä monkey päällä, mutta “pienemmällä” komppisoitossa, ja polkaise se soolon ajaksi pois päältä.
Jos taas cleaniin kanavaan yrität nostaa soolovolaa, niin on aika outoa, ettei monkeyn hönkä riitä. Tällöin voisi kokeilla esim monkeyn klippaavien diodien muuttamista ledeiksi. Tällainen operaatio yleensä lisää vähän volaa ja dynamiikkaa, mutta samalla syö vähän säröä. Ledejä voi myös laittaa 2 kpl sarjaan (kummankin diodin tilalle siis 2), jolloin vaikutus on dramaattisempi.
Huom! en ole Bad Monkeyta omistanut, enkä sellaisen sisälle koskaan kurkannut, mutta tällainen operaatio toimii joissakin kytkennöissä.
4.12.2008, 14:08 #78224bluesmiesJäsenNyt joudun polkaisemaan sooloa varten sekä särökanavan että Monkeyn päälle. Olisi helpompaa polkaista pelkkä Monkey, mutta volumen säätö ei todellakaan riitä mihinkään. MusicManissani kun ei ole master volumea, voisi etuvahvistuksen lisääminen pedaalista toimia boosterina varsin pitkälle, jos pedaalin vahvistus olisi riittävä. Pedaalit näyttävät eroavan tässä suhteessa paljonkin toisistaan.
Kiitos ideoista. Kuulostaa kuitenkin sen verran epävarmalta, että näillä asennustaidoilla en taida lähteä kokeilemaan.
4.12.2008, 18:58 #78225htmOsallistujaEli tarkennan vielä:
Soitat siis kompin cleanilla, ja haluat sitten sooloon volan nostoa. Ja bad monkey pelkkään cleaniin kanavaan ei kuulu tarpeeksi kovaa?
Outoa, kyllä apinassa pitäisi sen verran hönkää olla. Ootko kokeillu muilla pedaaleilla?5.12.2008, 11:36 #78226bluesmiesJäsenNiin minustakin pitäisi hönkää riittää. Jotta volyymi olisi edes sama kuin puhtaalla, on Level klo 13:00 asennossa. Muista säröpedaaleista olen käyttänyt vain ProcoRat:iä. Siitä tehoa irtoaa ihan eri lailla. Kyllähän läpitunkevaa ääntä saisi aikaan, jos laittaisi treblet täysille. En kuitenkaan missään nimessä halua sellaista soundia, vaan nimenomaan sen lämpimän overdrive-soundin, joka tulee säätimet klo 12:00 asennossa. Monkey vielä kompressoi ääntä aika lailla niin, että soittotatsi ei juurikaan vaikuta äänenvoimakkuuteen, jolloin ollaan täysin Level-säädön armoilla.
Itse asiassa olen tainnut jo sopeutua siihen Monkeyn ominaisuuteen, että soundi muuttuu, mutta volyymi ei. Onhan minulla nyt kaksi soolosoundia käytössä, eli särökanavan oma hyvin mieto särö sekä sama lisättynä Monkeyn lisäsäröllä. Mutta olisi tietysti kiva, jos Monkeytä voisi käyttää sellaisenaankin boostaamaan soolovolyymille.
Sinänsä tuntuu kummalliselta, että joku haluaisi säätää Level-säätimestä särösoundin paljon puhdasta soundia hiljemmalle. Siihenhän Monkey tarjoaa kyllä mahdollisuuden.
Täytyykin kokeilla vielä toista paristoa, vaikka uuden piti nykyisenkin olla.
7.12.2008, 13:34 #78227LittleWingOsallistujaHei
Mulla oli kans joskus tuollainen bad monkey ja pakko sinne sisälle oli katsoa ;D
Se tais olla aika pitkälle pintaliitostekniikalla toteutettu.. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.