B+ jännitteen alentaminen
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › B+ jännitteen alentaminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.6.2008, 18:21 #67511GuitarManiac32Jäsen
Hei! Kysyn taas aloittelijan kysymyksen… eli olen tekemässä Brown Noten D´Litea, ja tilasin Mikolta TV19-muuntajan toisiolla: 345-0-60-345. D´Litessahan olisi normaalisti muuntaja toisiolla 325-0-45-325. Nyt on kuitenkin tilanne, että putkineen kaikkineen muuntajan 345V tapseista tulee 373VAC ja tasasuuntauksen jälkeen toisella suotokonkalla 490V. Pääteputkien anodijännitteet ovat 496V, mikä on aika paljon. 6L6GC:tä käytän tällä hetkellä, mutta olisi kiva pystyä käyttämään esim. 6V6:kin. Toki JJ:n 6V6 kestää 500V… Biasointi onnistuu kyllä ihan hyvin. Ajattelin, jos B+ jännitettä tiputtaisi esim. tehovastuksilla noin 50V. V3 etuasteputkellakin (phase inverter) näyttää jännitteet pyörivän 356V. Minkähän arvoisia vastuksia kannattaisi kokeilla? Vai onko korkeista jännitteistä niinkään haittaa?
3.6.2008, 05:46 #76691lekaJäsenMuuntajan keskitappiin ovat laitelleet isotehoisen zenerin jolla saa laskettua jännitettä.
Löytyy varmaan netistä esimerkkejä tästä.3.6.2008, 08:09 #76692GuitarManiac32JäsenMuuntajan keskitappiin ovat laitelleet isotehoisen zenerin jolla saa laskettua jännitettä.
Löytyy varmaan netistä esimerkkejä tästä.Olenkin jossain nähnyt puhuttavan ko. menetelmästä, mutta en ole vielä löytänyt kuvaa, kuinka kytkentä tapahtuu? Tuleeko zener vaan muuntajan keskitapin ja maan väliin? Ja ns. väärin päin? Kuinkahan isotehoinen zenerin tulisi olla? Jossain taisi olla puhetta 50W zeneristä.
3.6.2008, 11:12 #76693MKJäsenEn olisi niinkään huolissani pääteputkien korkeista jännitteistä vaan yrittäisin saada V3 jännitteet jonnekin 300V. Siis pinneille 1 ja 6. Itse olen tehnyt yhden Overdrive Special kloonin Fender 75:seen ja sen verkkomuuntaja antaa ulos 530-540V ja olen käyttänyt siinä Svetlanan 6l6 tai EL34:sia ja ihan hyvin ovat kestäneet ainakin vielä… Tietenkin paras ratkaisu olisi varmaankin se zener koska sitten laskisi myös etuasteputkien jännitteet kohdilleen ilman muita muutoksia. Mikä ulostulomuuntaja sulla muuten on siinä?
3.6.2008, 14:52 #76694NimetönVierasOlenkin jossain nähnyt puhuttavan ko. menetelmästä, mutta en ole vielä löytänyt kuvaa, kuinka kytkentä tapahtuu? Tuleeko zener vaan muuntajan keskitapin ja maan väliin? Ja ns. väärin päin? Kuinkahan isotehoinen zenerin tulisi olla? Jossain taisi olla puhetta 50W zeneristä.
50W on vähän liikaa. 5W on sopiva. http://www.tg-music.com/index.php?p=info&sub=10 Alas kun selaat linkin, niin löytyy kuvat.
4.6.2008, 04:30 #76695GuitarManiac32JäsenOlenkin jossain nähnyt puhuttavan ko. menetelmästä, mutta en ole vielä löytänyt kuvaa, kuinka kytkentä tapahtuu? Tuleeko zener vaan muuntajan keskitapin ja maan väliin? Ja ns. väärin päin? Kuinkahan isotehoinen zenerin tulisi olla? Jossain taisi olla puhetta 50W zeneristä.
50W on vähän liikaa. 5W on sopiva. http://www.tg-music.com/index.php?p=info&sub=10 Alas kun selaat linkin, niin löytyy kuvat.
Kiitokset linkistä. Nyt homman pitäisi onnistua. Hienot sivut olet tehnyt 🙂
4.6.2008, 08:51 #76696GuitarManiac32JäsenEn olisi niinkään huolissani pääteputkien korkeista jännitteistä vaan yrittäisin saada V3 jännitteet jonnekin 300V. Siis pinneille 1 ja 6. Itse olen tehnyt yhden Overdrive Special kloonin Fender 75:seen ja sen verkkomuuntaja antaa ulos 530-540V ja olen käyttänyt siinä Svetlanan 6l6 tai EL34:sia ja ihan hyvin ovat kestäneet ainakin vielä… Tietenkin paras ratkaisu olisi varmaankin se zener koska sitten laskisi myös etuasteputkien jännitteet kohdilleen ilman muita muutoksia. Mikä ulostulomuuntaja sulla muuten on siinä?
Tipautin zenerillä jännitteitä, ja nyt on kaikki jännitteet “oikealla” tasolla. Soundissa en juurikaan huomannut eroa, mutta voin ehkä olla hieman huolettomammin nyt, kun ei kaikki putket käy ihan niin korkeilla jännitteillä. Ulostulomuuntajaksi laitoin 50W Universal Fender -muuntajan http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=112. Miten muuten käy, jos zeneri hajoaa? Nouseeko jännitteet taas alkuperäiseen tilanteeseen?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.