B-52 putkinuppi projekti
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › B-52 putkinuppi projekti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
24.1.2009, 13:54 #67843FjouzaJäsen
Eli tälläinen tilanne:
Hanikin muutama vuotta taaksepäin B-52 merkkisen 100watin putkinupin mallia AT-100. (www.b-52stealthseries.com) Vahvistin oli melko halpa mutta sen soundi oli aivan mahtava, joten käteenhän se tarttui. Ongelma nyt kuitenkin on se että siitä pamahti muuntaja ja suomesta ei ilmeisesti löydy vastaavaa. Sen verran asiasta on uraltonen Mikon kanssa keskusteltu, että syy muuntajan pamahtamiseen saattaa löytyä halvoista komponenteista.
Löysin netin kautta paikan jenkeistä missä kyseistä muuntajaaa valmistetaan mutta reilun 200dollarin hintaan + siihen rahdit + verot niin hinta on aika päätä huimaava yhdestä muuntajasta. (www.mercurymagnetics.com)
Eli, haluasin kysyä sitä, että löytyykö täältä foorumilta henkilöä joka olisi valmis ottamaan haasteen vastaan ja yrittää laittaa vahvistimen kuntoon? (muuntaja, mahdolliset uudet komponentit jne.) Nupin loppu ulkonäöllä ei minulle ole väliä kunhan se vaan taas toimii. Maksan tietenkin sovitun summan työstä ja mahdollisista varaosista.
Ei minulla muuta tähän väliin muuta kuin hyvää päivää kaikille ja toivottavasti asialle voidaan tehdä jotain.
Kiitos.
Mikko. (ei uraltonen Mikko)
24.1.2009, 14:54 #79261F-JagOsallistujaEn ilmoittaudu korjaajaksi, mutta eikös tuollaisen muuntajan nyt käämi joku täällä Suomessakin uudestaan kun vaan tietää minkälaiset jännitteet pitää saada. Oletko ottanut selvää, onko se pamahtanut muuntajan ensiökäämi, vaiko toisiopuolen anodi tai hehkukäämi. Luultavasti löytyy kyllä joku korvaava muuntajakin. Yleisesti saatavista osista vahvarisi oli tehty, ja ei ne varmaan mitää erikoisia jännitteitä tuossakaan laitteessa ole käyttäneet.
Taitaa olla savujen päivä, kun yks kaveri just soitti, kun oli kytkenyt efektiin väärinpuolisilla jännitteillä olevan 9V adapterin, ja toimintasavut laitteesta pihalle…
24.1.2009, 16:51 #79262FjouzaJäsenValitettavasti minulla ei tämän enempää tietoa ole muuntajan tilasta. Mistä mun kannattais kysyä korvaavia muuntajia tai sitten näitä “käämiöitä”? Pahoittlen jos lauseet kuulostaa jonkin verran oudolta. Tässä kun nyt ollaan aivan tuntemattomilla vesillä ja airot pohjassa.
Kiitos muuten nopeasta vastauksestasi ja toivottavasti frendisi saa laitteet kuntoon.
26.1.2009, 06:07 #79263F-JagOsallistujaValitettavasti minulla ei tämän enempää tietoa ole muuntajan tilasta. Mistä mun kannattais kysyä korvaavia muuntajia tai sitten näitä “käämiöitä”? Pahoittlen jos lauseet kuulostaa jonkin verran oudolta. Tässä kun nyt ollaan aivan tuntemattomilla vesillä ja airot pohjassa.
Kiitos muuten nopeasta vastauksestasi ja toivottavasti frendisi saa laitteet kuntoon.
Olen ollut aika kauan poissa näistä putkivahvistinkuvioista, joten en osaa suoralta kädeltä neuvoa käämijää. Muuntosähkö taitaa olla yksi muuntajien kanssa puuhaileva firma. Silloin 70-luvulla muistaakseni Sähkösepät tai sinnepäin teki tutun firmalle muuntajia. Kysy tämän sivuston järjestäneeltä Uraltonen Mikolta ( http://www.uraltone.com ) , tai Knecktin Harrylta ( http://www.bluetone.fi ). He tietävät tämän päivän tilanteen paljon minua paremmin.
26.1.2009, 07:09 #79264jsailyJäsenValitettavasti minulla ei tämän enempää tietoa ole muuntajan tilasta. Mistä mun kannattais kysyä korvaavia muuntajia tai sitten näitä “käämiöitä”? Pahoittlen jos lauseet kuulostaa jonkin verran oudolta. Tässä kun nyt ollaan aivan tuntemattomilla vesillä ja airot pohjassa.
Vintage Music Parts Portugalissa (www.vintagemusicparts.com) tekee myös custom muuntajia. Tekivät minulle aika edullisesti Bassman 100 ulostulomuuntajan usealla väliotolla. Uudelleenkäämimiseen tietty postikulut voivat nousta merkittäviksi.
— Jussi
26.1.2009, 07:34 #79265harrykJäsenMitkä pääteputket siinä on ja onko siihen skemaa tiedossa? Siihen saa luultavasti ainakin jostain Hammondin muuntajasta korvaavan jos ihan alkuperäistä vastaavaa ei löydy. Tilasin itse viime vuonna Plexi-projektiin yhden MM:n päätemuuntajan jenkeistä ja siitä tuli aika kallis, vaikka taala oli silloin ihan pohjamudissa (1 euro oli 1,6 USD). Voin yrittää tehdä tuolle pelille jotain jos saan jotain lisädataa siihen. t. Harry
26.1.2009, 07:38 #79266JiiPeeJäsenPikainen googletus ei tuonut esiin “suomalaista maahantuojaa”, mutta oletko kysynyt hintaa varaosalle jenkeistä: http://www.b-52pro.com/Contact.html
Itse hain crateen muuntajaa, eivätkä jenkeistä suostuneet auttamaan, kun oli kuitenkin suomalainen dealer olemassa. Sain sen sitten sitä kautta (suomalaisen maahantuojan) kuitenkin. Kesti helvetin kauan, mutta oli lopulta halvempi, kuin uuden käämittäminen suomessa.
26.1.2009, 07:44 #79267harrykJäsenLöysin skeman siihen netistä. Siinä on 4×5881-pääteputket eli sama kuin 4x6L6GC:t, joihin pitäisi löytyä korvaava päätemuuntaja vaikka Hammondilta. Tuo uudelleenkäämiminen voi kestää iäisyyden ja maksaa rahaa. t. Harry
26.1.2009, 07:46 #79268harrykJäsenMenee maanantain piikkiin 😮 kun ei lue tarpeeksi tarkkaan tekstiä, mutta hajosiko siitä verkkomuuntaja vai päätemuuntaja? t. Harry
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.