ASA 822 korjausta
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › ASA 822 korjausta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.6.2008, 16:29 #67531NiskanenJäsen
Hyvää jussia kaikille näin alkuun.
Kaveri toi kotiväkensä maatilalta minulle korjattavaksi ASA 822 putkiradion. Olisiko mitään hyviä vinkkejä/perustietoa tämän koneen sielun elämästä? Oma elektroniikkaharrastukseni sisältää pelkästään kitara/hifipuolen laitteiden rakentelua ja korjausta, radiotekniikka ei ole lainkaan tuttua. Kytkentäkaavio olisi ehdotonta plussaa. Laite on kuulemma polttanut viimeisen sulakkeensta jo pari kymmentä vuotta sitten. Kaikki elkot nyt ainakin varmaan on järkevää uusia. Homman tueksi on tulossa lähiaikoina ESR-mittari. Vastuksien mahdolliset driftaamiset yms. jutut nyt saa ihan yleismittarilla selville. Mutta, onko siis radioiden suhteen huomioitava mitään erityistä?
21.6.2008, 16:48 #76786NimetönVierasHyvää juhannnusta vaan sinnekin!
Alkajaisiksi sitten kytkis ja viritysohje: http://www.tg-music.com/ASA822.pdf
Jos tarvitset EL41 putkea, niin minulta taitaa semmoinen joutilaana löytyä (en lupaa vielä mitään). Mutta jos löydän sen, saat pilkkahintaan pois nurkistani. Merkki on muistaakseni Amperex ja putki luonnollisesti NOS. Käyttämätön. Ei takuita.
22.6.2008, 11:30 #76787NiskanenJäsenHienoa, näillä pääsee varmasti liikkeelle. Katsohan tosiaan josko se putki jostain löytyy. Voisin sen varalta ostaakin pois jos vaikka tuleekin tarpeeseen.
24.6.2008, 16:24 #76788NimetönVierasLöysin putken, laitoin @postia.
25.6.2008, 04:51 #76789TubemanJäsenVanhoja radioita repareerattaessa on hyvä muistaa sanonta “jos se toimii,ei olla viisasta kajota..” eli
tämä toteamus on lähinnä virityspiirien kohdalla muistettava viisaus. 😉Näissä vanhuksissa yleensä ne vaha-paperi eriste konkat vuotaa melkein järjestään,ja sen näkee joko eristysvastusmittarilla tai monien radioharrastajien rakentelemilla ISOTEST mittareilla josta enemmän myöhemmin.
Elkot kannattaa tsekata tosiaan ESR-mittarilla,itse sain päätökseen eilen Helvar Capitol vm.1957 ja ylläri,sen verkkoelko (50uf+50uF+16uF) oli hyvässä iskussa ESR-mittauksen perusteella ja ei myöskään verkkohurinoita
kuulunut joten se jatkoi uraansa.EL84:n katodielko oli kaput,samoin kaiutinpiirissä ollut “jakosuodin” elko.Signaalitien pikikonkat vuosivat myös,sen hoksaa nopeasti mitattessa dc-tasoja hilalta,ja pääteasteen toiminta on muutenkin lievästi kummallista johtuen vuotavista konkista.
Se ISOTEST mittari,ESR-mittarilla ei pysty tsekkaamaan näiden polkojen ja muiden kerkojen kuntoa,mutta tämä linkin takaa löytyvä rakennusohje on oiva apuväline siihen.Seuraava projekti tulee olemaan ISOTEST 8 ,
piirilevyleiskat löytyy myös tuolta eli http://www.protolevy.fi saa hommia kohta.http://www.radio-ghe.com/neuetech.htm
ASA:sta: katso se 5nF:n konkka verkkomuuntajan ensiönpuolella,saattaa olla sökö,se kannattaa vaihtaa joka tapauksessa,arvatenkin se on vaha-paperi Televox tai Wima ellei ihan pikikonkka versio samoilta valmistajilta.
Sen voi korvata 4,7nF:n konkalla,mutta ei suuremmalla kuin 5nF.Jännitekestoa min. 600V tai enemmän.27.6.2008, 17:37 #76790NiskanenJäsenKiitoksia vaan Tubemanillekin vinkeistä, nää jutut kun on radioita tuntemattomalle tyypille kullan arvoista tietoa.
Jos joku on kyhäämässä tuollaista Isotest 8 mittaria, niin olen valmis tilaamaan maksamaan siitä, että kasaisi myös minulle sellaisen. Työ imee pitkälti kaikki mehut joten ei oikein motivaatio riitä moisten testilaitteiden kasaukseen. Hyvä apuväline se kyllä olisi. Piirilevyn teettäminen ja osalistan kasaaminen “rakennussarja” asteelle asti on myös kiinnostava vaihtoehto. Ohjeita ei tietenkään tarvitse tehdä.
16.8.2012, 18:29 #76791nikoJäsenherätän vanhan aiheen kun sain itse samanlaisen toosan korjaukseen..
Onko kenelläkään skemaa otsikon mukaisesta Asasta.
tämän thredin aiemmassa postauksessa Sir Elwood on laittanut linkin, joka ei enää toimi.
eikä tule skema vastaan googlellakaan.16.8.2012, 19:27 #76792artosaloJäsenVeikkaan, että täällä joku osaa auttaa: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
17.8.2012, 05:54 #76793nikoJäsenVeikkaan, että täällä joku osaa auttaa
varmastikkin, mutta pidän tästä foorumista 🙂
17.8.2012, 16:38 #76794F-JagOsallistujaVeikkaan, että täällä joku osaa auttaa
varmastikkin, mutta pidän tästä foorumista 🙂
Tuo radiohistoriallisen foorumi voisi olla parempi, kun ASAsta on kysymys. Jos oikein muistan, jostain sieltä saa ASA CD-levyä jonkinmoista pientä korvausta vastaan.
Tuon ASAn kanssa en osaa auttaa yhtään. Tubemanin yleispätevät neuvot, kannattaa ottaa huomioon. Saloran kanssa tällä foorumilla on paremmin, kun Sissi A3 on ansiokkaasti pitänyt yllä Salora-sivua kytkiksineen.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.