Apulainen vianhakuun

Home Foorumit Kaikki muut Yleinen Apulainen vianhakuun

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tubeman
    Jäsen

Kun uskollinen metelinvahvistaja huokaisee viimeisen kerran ennen syvää hiljaisuutta,alkaa touhuntäyteinen elvytys,joka kuitenkin
    loppuu äkkiä jos vianhaun työkalut ei ole riittävät.Näillä soittajien forumeilla monesti kirjoitetaan oskilloskoopin suomasta onnesta,mutta sitä ei joka mökissä ole kuitenkaan,ja hankkia ei kannata jos sille ei ole käyttöä jatkossa.

Tuumailin ettei myöskään kukaan ole rohjennut puhua muinaisesta mittalaitteesta jota tehtiin myös putkillakin,ja jokaisessa radiokorjaamossa tämä oli,myös itserakennettuna kun transistorit astuivat kuvaan mukaan,eli merkinseuraaja “signaltracer” ,
    itse olen käyttänyt tälläistä joskus,ja taidanpa tuon Vellemanin sarjan ostaa,se vaikuttaa ihan käypäseltä laittelta.

Uskon tästä härvelistä olevan iloa myös efektilaitteiden kasaajalle,skema + seuraaja + datalehdet piireistä selvittää äkkiä minne signaali häviää matkalla inputista outputiin.Yleismittari lisänä vielä,ja hyvä tulee.

Putkilaitteita mitattaessa saattaisi 1000V kestoinen polko olla mittapäässä erottimena hyvä,jos Vellemania käyttää.

http://www.radioduo.net/product_info.php?cPath=21_44&products_id=692

Nimetön
    Vieras

Löysin geofex:n sivuilta joskus liitteessä olevan kytkiksen. Tein sen, mutta en ole vielä käyttänyt missään. Pitäisi kyllä kokeilla. Tuo vellemanin sarja tosin näyttää oikein hyvältä. Ja halpakin on.

Niskanen
    Jäsen

Pitääpä hommata tuo kokeeksi. Pitäisi alkaa parin viikon päästä korjaamaan hiljattain ostamaani vanhaa Binson Echorec 2 kiekkokaikua, ja siinä tuo voisi olla oiva väline.

okabass
    Osallistuja

MOI

Hyvä idea. Olen kyllä nähnyt Netissä artikkeleita. Mutta en ole kokenut tarvitsevani,koska mulla on skooppi ja genis käytössä. Mutta kyllä tuo olisi kevyempi ja kätevämpi monessa tilanteessa. Ehkä nopeampikin ja varmaan riittävän tarkka.
    Skemojakin löytyy runsaasti Netistä, jos joku haluaa rakennella sellaisen.
    http://www.redcircuits.com/Page59.htm

Tubeman
    Jäsen

Tuossa RedCircuitsin kytkennässä on huomioitu putkilaite yhteensopivuus,tuon skemassa C1 positiomerkinnällä olevan jännitearvon
    voi huoletta nostaa jopa 1500V ,koetinsondin eristys samoin mitoittaa oikeisiin mittakaavoihin.

Tämä muinaismittalaite myös puoltaa olemassa oloaan sillä ettei se tarvitse erotusmuuntajaa kuten oskilloskooppi.

Vellemanilla on myös yksi mikä kiinnostais,tosin mulla on sen toinen versio olemassa,,on avainperään rakennettu signaaligenis,riittävät ulinat ja on varmasti aika näpsä reissussa jos jotain pitää testata.  🙂

http://www.radioduo.net/product_info.php?cPath=21_44&products_id=792

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.