Aloittelijakysymys hi-octanesta

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet Aloittelijakysymys hi-octanesta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #69147
    anaeas
    Jäsen

    Olen tuossa aloittelemassa ensimmäistä putkivahvistinprojektia (hi-octane), ja tuota osalistausta/kytkistä katellessa tuli mieleen seuraavaa. Onko katodeilla olevat bypass konkat oltava mallia elektrolyytti, vai käykö muunlaiset? Arvoiltaan sopivia elkoja löytyy aika huonosti niin laittoi miettimään. Entä muuta huomioitavaa kyseisen vahvarin rakenteluun liittyen?

    Niin ja oisko ideaa semmosessa “pienten kysymysten ketjussa”, ei aina tarviis aloittaa uutta viestiketjua kuten tässä tapauksessa 🙂

    #88353
    artosalo
    Jäsen

    Katodikonkat voivat olla muutakin tyyppiä, kunhan kapasitanssi ja jännitteenkesto ovat oikeat.

    Onko tämä skema johon viittaat ?

    http://www.ax84.com/static/hioctane/AX84_Hi-Octane_101004.pdf

    #88354
    anaeas
    Jäsen

    Juu juurikin tuo. Nuo + merkit tuolla katodikonkilla laittoi miettimään.

    #88355
    artosalo
    Jäsen

    Plusmerkit kertovat miten päin elektrolyytit pitää asentaa.

    #88356
    anaeas
    Jäsen

    Joo, kyllä mä sen verran tiesin ;D Mut just ne + merkit siellä katodeilla antoi ymmärtää että niiden pitäisi olla juuri elektrolyyttimallia.

    #88357
    artosalo
    Jäsen

    Tuo skema on hämäävästi piirretty. Kaikki kondensaattorit on merkitty samalla symboolilla, vaikka elektrolyytille on olemassa omansa.

    #88358
    F-Jag
    Osallistuja

    Hei. Itse Hi-Octanen rakentaneena: ei se kovin paha ollut tehdä. Mutta jos saan jotain neuvoa antaa, niin ÄLÄ tee hehkukytkentää, kuten kytkentäkaaviossa on. Osta sellainen muuntaja, jossa on hehkukäämissä väliulosotto, tai “center tap” kuten täällä jotkut sanovat. Vie se sitten tuonne pääteputken katodille, eikä sitä hehkukäämin toista puoliskoa, kuten on kytkentäkaaviossa. Alla olevassa ketjussa on koko tarina, miten ko. vahvistimeen päädyin, ja myös rakentelukokemuksia. Toinen modaus, joka sieltä selviää, on vastuksen R2 korvaaminen kuristimella.

    http://www.uraltone.com/forum/index.php?topic=3029.0

    #88359
    anaeas
    Jäsen

    Juu tuon sun threadin olenkin lukenut! Olisin varmasti kämmännyt tuon kytkennän ellen olisi sitä loppuun asti lukenyt. Nyt siis PT on mallia hammond ex369, jossa on hehkujen väliulosotto ja sen sitten vien tuonne katodille. Ja annan niiden hehkujen olla ihan omikseen.

    #88360
    anaeas
    Jäsen

    Oisko mitään vinkkejä tuohon maadoitusten tekemiseen? Kanattaako alkaa pähkäilemään jotain tähtimallin maadoitusta vai tehä ihan vaan sillälailla kun tuossa leiskassa on? Miten F-Jag teki? Ja saitko hiljaisen/riittävän vähähurinaisen?

    #88361
    artosalo
    Jäsen

    Periaate hurinattoman maadoituksen tekemiseen on se, että kaikki vahvistimen maapisteet (katodikonkkien ja -vastusten alapäät, käyttöjännitteen suotokonkkien miinusnavat, tuloliittimien maapuoli ym.)
    kytketään yhteen tukevaan maajohtimeen, joka tavallaan kulkee vahvistimen läpi tulosta pääteasteelle.

    Tämä yhteinen “nollajohdin” kytketään vahvistimen metallirunkoon vain yhdestä kohdasta. Sopiva paikka voi olla tasasuuntaajan jälkeisen suotokondensaattorin kohdalla, mutta olen nähnyt sellaisenkin vahvistimen, jossa maadoitus oli tehty ensimmäisen putken kannalla.

    Usein esiintyvä virhe on se, kun tuloliittimen maapuoli on unohdettu eristää metallirungosta.
    Näin syntyy kaksi maapistettä, jonka välille saattaa syntyä hurinaa aiheuttava “maasilmukka”.

    #88362
    F-Jag
    Osallistuja

    Oisko mitään vinkkejä tuohon maadoitusten tekemiseen? Kanattaako alkaa pähkäilemään jotain tähtimallin maadoitusta vai tehä ihan vaan sillälailla kun tuossa leiskassa on? Miten F-Jag teki? Ja saitko hiljaisen/riittävän vähähurinaisen?

    Kyllä tuli superhiljainen. Kuristin poisti tasasuuntauksen jälkeisen juuri ja juuri kuuluvan brumminkin pois. Maadoitus, jos en nyt tosiaankaan väärin muista, tuli inputjakin maadoituskorvaan. Kytkentälevyllähän koko toinen puoli on maissa, ja siitä veto tosiaan inputjakille. Pitää vielä varmistaa huomenna. En ole vilkaissut tänne pariin päivään, kun tulin tässä ekaa kertaa isoisäksi keskiviikkoiltana 🙂 Langoituspiirros on vähän hämmentävä ainakin mulle ensikertalaiselle niiden suojattujen johtojen osalta, mutta tajusin, että “putkesta” tuleva johto on aina suojattu, ja se maadoitus suojasukan maadoitus tehdään siihen kytkentälevyn pitkään maalankaan (käytä päällystämätöntä yksisäikeistä kuparipiuhaa siihen hommaan) Kiersin itse maalangan aina jokaisen tarvittavan turretin ympäri ja jatkoin taas seuraavalle. Sitten juottelin kiinni kaikki liitokset.

    Ihan turhaa yritellä mitään tähtimaita tuon kanssa. Siitä saa helpolla hiljaisen.

    #88363
    F-Jag
    Osallistuja

    Jep, kyllä vedin maadoituksen juuri leiskan mukaisesti, suoraan input-jakin maakorvaan, eikä mihinkään muualle sillä välillä. Hilijaanen tuli 🙂

    #88364
    anaeas
    Jäsen

    Nonii, vahvistin ois läjässä mutta kuten arvata saattoi, kaikki ei heti pelannu. Muutamia mittauksia tuossa tein ja otin kuvia, josko joku osaisi vihjata missä vikaa. Kaiuttimesta ei siis kuulu mitään, ei edes hurinaa, potikoiden asennolla ei merkitystä asiaan. Jännitteet ovat kaikki vähän alakanttiin ohjearvoista. Muuntaja on Hammond 369EX, ja ensiö kytketty 240V seinäjännitteen mukaan. Oisko jotakin muita mittailtavia paikkoja?

    B+ 252V
    B+1 246V
    B+2 238V
    B+3 222V

    Eli kaikki B+ jännitteet -12V ohjearvoista

    Hehku 6.2V lampun kannalta mitattuna

    El84 anodilla 240V, katodilla 6,17V

    Eka etuasteputki ensimmäien puolisko, anodilla 156V, katodi 1,44V, toinen puolisko 132V ja 0,97V

    Toinen etuaste 130V ja 0,8V, katodiseuraajalla 135V (tämä on ainut jännite joka on yli speksien)

    Tässä pitäs olla kuvia, kertokaan jos ei toimi. Pahoittelut salamaheijastuksista ja vielä sottasesta PT johtoviidakosta.

    https://docs.google.com/file/d/0B0vX9h-c8WPYYzRhYUIxck9FOTQ/edit?usp=sharing
    https://docs.google.com/file/d/0B0vX9h-c8WPYYkZldE4yaFQ4UFE/edit?usp=sharing
    https://docs.google.com/file/d/0B0vX9h-c8WPYckNZS0ZWczR6N28/edit?usp=sharing
    https://docs.google.com/file/d/0B0vX9h-c8WPYeldnUmRicWdEQmM/edit?usp=sharing
    https://docs.google.com/file/d/0B0vX9h-c8WPYcllaZFhzdnAzOGM/edit?usp=sharing

    #88365
    artosalo
    Jäsen

    Tasajännitteet ovat äkkiä katsottuna kunnossa. Nyt pitäisi saada jostakin jonkinlaista mittasignaalia, ääntä tms. vaikkapa CD-soittimesta tai PC:stä. Siis olettaen, ettei sinulla ole audiogeneraattoria ?

    Kondesaattorilla (varmuuden vuoksi) erotettuna syötä signaalia eri asteiden hilalle alkaen pääteputkelta ja seuraa missä vaiheessa signaali katoaa. Pääteputken hilalle syötetty alle voltin signaali ei kovin suuria äänenpaineita tuota, mutta kyllä tällä menetelmällä vian löytää.

    #88366
    anaeas
    Jäsen

    Nojoo, korjataampa edellistä. Aamulla siistin tuota PT johtonippua, ja mittailin uudelleen. En tiiä liekkö siitä nyt mitään apua ollu, mutta nyt kaittimesta kuuluu pikku brummi kun potikoita kääntelee kaakkoa kohti. Kitara ei kuulu. Ja kun viimeisenki gain tai mastervolan kääntää tappiin asti, alkaa ihan hirveä vihellys? Kokeilin jo alustavasti tuota Salon konstia, otin MP3 soittimesta signaalia 0.001 konkan kautta ja tökin hiloille mutta ei mitään vaikutusta. Myös pääteputken anodijännitettä tarkistaessa kokeilukärjen napsutus kuuluu kaiuttimesta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.