Äänipäiden hionta
Home › Foorumit › Kitaraefektien rakentelu ja muu tee-se-itse › Kitaraefektit › Äänipäiden hionta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.3.2007, 18:14 #66929NiskanenJäsen
Iltaa,
Osaako joku neuvoa, että kuinka esim. nauhakaikujen äänipäiden hionta tapahtuu, siis millä välineillä? Olen ymmärtänyt, että mahdollisimman ohuesti tietty hiotaan ja tarkasti alkuperäisen muodon mukaisesti, ja tiettyjen koneiden äänipäät eivät kestä lainkaan hiontaa. Tämä on melko arvokasta puuhaa ammattilaisilla, joten löytyisikin tulevaisuudessa kokeilunhalua. Kertokaahan rohkeasti jos olette moisessa projektissa onnistuneet.
22.3.2007, 09:10 #70897TubemanJäsenIltaa,
Osaako joku neuvoa, että kuinka esim. nauhakaikujen äänipäiden hionta tapahtuu, siis millä välineillä? Olen ymmärtänyt, että mahdollisimman ohuesti tietty hiotaan ja tarkasti alkuperäisen muodon mukaisesti, ja tiettyjen koneiden äänipäät eivät kestä lainkaan hiontaa. Tämä on melko arvokasta puuhaa ammattilaisilla, joten löytyisikin tulevaisuudessa kokeilunhalua. Kertokaahan rohkeasti jos olette moisessa projektissa onnistuneet.
Hionnalla ei taida olla muuta ideaa kuin poistaa se kulumaolka äänipään rungosta,jos menee hiomaan ilmaraon kohdalta
saa sen suurenemaan ja menemään tukkoon joka tarkoittaa uusien hankintaa.Tottapuhuen en ole koskaan kuullut äänipäiden hionnasta,siinä on vaarana pinnan karheutuminen ja se syö nauhat 5.ssä minuutissa entisiksi.Sony otti käyttöön takavuosina ferriittiäänipäät,ne kesti kulutusta ja niiden sähköiset ominaisuudet oli hyvät.
Tuosta äänipään ilmaraosta,jos äänipään reunoille alkaa ilmestymään kulumaolkaa,on se koko pää kulunut ja ilmarako kasvanut.Tämä vaimentaa taajuustoiston yläpäätä omalta osaltaan.Mun mielenpide on ettei hiominen ole hyvä idis,vaan vaihto uusiin ja azimuth säädöt kohdalleen on tie onneen. 😉
22.3.2007, 16:30 #70898NiskanenJäsenTottapuhuen en ole koskaan kuullut äänipäiden hionnasta,siinä on vaarana pinnan karheutuminen ja se syö nauhat 5.ssä minuutissa entisiksi.
Juu, tätä ammattilaiset kuitenkin harrastavat. Tuossa on mm hyllyssä Riffi 3/99, jossa Pasi Kivioja on kirjoittanut artikkelin aiheesta nauhakaiku. Siinä mm. mainitaan kultasepän hiomista äänipäistä. Kyseisellä koneella oli tuon jälkeen tekstin mukaan soitettu puolen vuoden keikat ja tehty levyjäkin, yhdellä nauhalla. Ei se pinta liian karheaksi jää, jos on oikeat välineet oikeissa käsissä.
Ainakin jos sattuisi kohdalle kone, jossa on ruostuneet äänipäät käyttämättömyyden takia, niin pakkohan tuota hiomista olisi yrittää ja siinä vaiheessa se olisi mukava tietty osata, tai viimeistään opetella. 😀 Ehkä pitäisi kysellä asiaa kultaseppäfoorumeilta. 🙂
22.3.2007, 16:36 #70899TubemanJäsenTottapuhuen en ole koskaan kuullut äänipäiden hionnasta,siinä on vaarana pinnan karheutuminen ja se syö nauhat 5.ssä minuutissa entisiksi.
Juu, tätä ammattilaiset kuitenkin harrastavat. Tuossa on mm hyllyssä Riffi 3/99, jossa Pasi Kivioja on kirjoittanut artikkelin aiheesta nauhakaiku. Siinä mm. mainitaan kultasepän hiomista äänipäistä. Kyseisellä koneella oli tuon jälkeen tekstin mukaan soitettu puolen vuoden keikat ja tehty levyjäkin, yhdellä nauhalla.
Ainakin jos sattuisi kohdalle kone, jossa on ruostuneet äänipäät käyttämättömyyden takia, niin pakkohan tuota hiomista olisi yrittää ja siinä vaiheessa se olisi mukava tietty osata, tai viimeistään opetella. 😀
Joo,kultasepillä on taito saada esim sileät sormukset hienoiksi ,eli varmaan samaa tekniikkaa siis.. veikkaanpa sen olevan jokin tekstiilihiomanauha ilman jotain korundihiomaainetta? Mulla on sellainen epäilys että Okabass voisi tietää tuosta kiillotuksesta,näkyy olevan kotisivullaan jotain kellojuttuja?
24.3.2007, 16:03 #70900okabassOsallistujaTottapuhuen en ole koskaan kuullut äänipäiden hionnasta,siinä on vaarana pinnan karheutuminen ja se syö nauhat 5.ssä minuutissa entisiksi.
Juu, tätä ammattilaiset kuitenkin harrastavat. Tuossa on mm hyllyssä Riffi 3/99, jossa Pasi Kivioja on kirjoittanut artikkelin aiheesta nauhakaiku. Siinä mm. mainitaan kultasepän hiomista äänipäistä. Kyseisellä koneella oli tuon jälkeen tekstin mukaan soitettu puolen vuoden keikat ja tehty levyjäkin, yhdellä nauhalla.
Ainakin jos sattuisi kohdalle kone, jossa on ruostuneet äänipäät käyttämättömyyden takia, niin pakkohan tuota hiomista olisi yrittää ja siinä vaiheessa se olisi mukava tietty osata, tai viimeistään opetella. 😀
Joo,kultasepillä on taito saada esim sileät sormukset hienoiksi ,eli varmaan samaa tekniikkaa siis.. veikkaanpa sen olevan jokin tekstiilihiomanauha ilman jotain korundihiomaainetta? Mulla on sellainen epäilys että Okabass voisi tietää tuosta kiillotuksesta,näkyy olevan kotisivullaan jotain kellojuttuja?
MOI
En ole koskaan kiilloittanut äänipäitä, mutta uskoisin sen onnistuvan. Aluksi hionta hienolla, suoralla hiomakivellä. En käyttäisi viilaa, koska viilaaminen voi tehda hauskoja yllätyksiä äänipään magneettisille ominaisuuksille. Muoto täytyisi yrittää säilyttää mahdollisimman tarkasti, s.e. kaarevuus säilyy oikeana ja äänirako pysyy oikealla paikalla. Sitten vaan hienomalla ja hienommalla ns. savipaperiviilalla, kunnes voi kiillottaa kiilloitusaineella ja suoralla huopalaikalla. Jotenkin noin minä lähtisin tekemään. Tuossa voi tulla mutkia matkaan; esimerkiksi ainevahvuus ei riitä hiomiseen ja kiilloittamiseen. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.