6v6 putken kesto champissä?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet 6v6 putken kesto champissä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67481
    Nimetön
    Vieras

    Aiheena Vibro champ pääteputken kesto.
    Omassani olen polttanut yli kahdessa vuodessa kaksi uutta ja neljä käytettyä putkea. Jotain on pielessä!.
    Elektrolyytit on vaihdettu noin kaksi vuotta sitten. Mittarin näyttö ei riittänyt yli 20mikrofaradin. Mutta todettiin että kaikki oli ok kunnossa.
    Todettakoon että vahvistin muuttui turisevasta BluesboksistaFenderimäiseksi crunch boksiksi. Pelkillä elektrolyytin vaihdoilla. Vanhoissa elkoissa, jopa pääteputken elko oli laskenut alle 10mikrofn.
    Nyt silverVChamp on se eka VC. Eli mustattu vuosi sitten. (330pf konkka poistettu hila-katodilta. Ja eka “suoto-konkka vaihdettu 20uf.  Oma käsitys suotokonkalle on vara-akku?). Poislukien että jännitteet on 395 volttia tasurin jälkeen eikä 350dc. Eikä tasuri ole parhaasta iskupäästä. Eli 350 vaihtovirtaa tasurille powerilähteeltä omassani.
    KUSYMYS.Eli miten tiputan DCjännitteet alas?, että putki kestää?.
    Sain tietoa. Ettei olisi hyvä biasoida uudestaan Champpia.
    Tosin netissä näkee suosituksi vaihtamaan katodi vastuksen jopa kiloseen jotta päästään 25mampeerin katodi virroille.
    Omassani jännitteet. 6.35ac hehku. 395dc anodi.21dc katodi. 230dc ekaputki. Ja verkkojännite 230 ja yli. 500ohmin katodi vastus, mittarilla yli mitaten ilman putkea. Tietysti arvo muuttui 470ohmista. Kun edellinen uustuotanto putki paloi. Ja tietenkin päästi katodille kauheesti jännitettä. Mutta vika ei ole niissä vastuksessa eikä konkassa. Silmämääräinen tutkailu ja katodi konkka on viellä ehjä 25uf/50dc.
    Neuvoa kaipaisin, kun kalliiksi 6v6 käy…
    PS.Kauheesti teksii itekkää pysy mukana tsup.

    #76445
    vasu
    Jäsen

    Mikä tasuriputki? 5Y3 putkissa eroja, varsinkin venäläiset antaa paljon jännitettä.
    Vastuksia vois kokeilla muuntajan ja tasurin välissä.

    #76446
    Nimetön
    Vieras

    Tasurina 5Y3 Nos Sylvania.
    Tuota vastusta muuntajan ja tasurin väliin ajattelinkin.
    Mutta minkä arvoisia vastuksia ?. Jotta 350ac tippuisi esim 300ac.
    Ja täytyykös kumpaankin muuntajasta tulevaan piuhaan laittaa se vastus?.
    Piuhat muistaakseni keltaiset.

    #76447
    vasu
    Jäsen

    Vastukset vois olla 270ohmia ja tehonkesto vähintään 2W. Kumpaankin laitetaan, pinnit on 4. ja 6. Ne keltaiset piuhat on yleensä hehkut (5Vac) ja punaiset HV jännite (300-350Vac).
    Putken kannassa vapaana olevia 3. ja 5. pinnejä voi käyttää vastuksien kiinnittämiseen tai sitten muiten on syytä olla huolellinen.

    #76448
    Nimetön
    Vieras

    Kiitti vastauksesta.  🙂
    Tosiaankin punaiset piuhathan ne on.
    Ne keltaiset piuhat taitaa olla kuristin? Ainakin siellä kelluu kovaDC :D.
    Täytyy joskus kokeilla kunhan tulee hankittua tehovastukset.
    Tosin voipi mennä taas yksi putki ennenkuin innostuu kokeilemaan.

    #76449
    qurone
    Osallistuja

    noista putkista vielä.. –
    vaihoin omasta vibro champista kokeilumielessä uraliin siinä olevan -fender (usa)5y3gt:n ,ja jännitteet tippui pääteputkien anodilta 345v:sta 308:aan ..(myös huomattava ero saundissa)
    uralissa sovtek 5y3gt antaa enemmän headroomia…
    kokeilin myös sovtekin putkea champiin ja mulla ainakin saundi parani siinä huomattavasti.
    -en ole mitannut champin jännitteitä kun ei oo ollut tarvetta,.siinä on edelleen kiinni alkuperäinen rca 6v6gt jossa on ollut ihan terve saundi .mutta ilmeisesti siitä saa paremminkin soivan pelin jos vähän viittis laittaa…

    #76450
    Nimetön
    Vieras

    noista putkista vielä.. –
    vaihoin omasta vibro champista kokeilumielessä uraliin siinä olevan -fender (usa)5y3gt:n ,ja jännitteet tippui pääteputkien anodilta 345v:sta 308:aan ..(myös huomattava ero saundissa)
    uralissa sovtek 5y3gt antaa enemmän headroomia…
    kokeilin myös sovtekin putkea champiin ja mulla ainakin saundi parani siinä huomattavasti.
    -en ole mitannut champin jännitteitä kun ei oo ollut tarvetta,.siinä on edelleen kiinni alkuperäinen rca 6v6gt jossa on ollut ihan terve saundi .mutta ilmeisesti siitä saa paremminkin soivan pelin jos vähän viittis laittaa…

    Minä kuulun siihen “koulukuntaan” jonka mielestä champeissa soundi paranee kun anodijännite nousee. Fenderin kytkentäkaavioita tutkimalla voi myös todeta 5E1 -> AA764 välillä tapahtuneen kokoajan anodijännitteen nousun. Jos bronco (AB764) vielä otetaan mukaan, niin nousu on jo ~100 volttia. Taisi olla ylikin.

    Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia putkien kestossa.

    #76451
    okabass
    Osallistuja

    MOI

    Ei nuo jännitteet ole oikealle 6V6:lle ongelma. JJ kestää 500 V ja “vancha nyrccisääntö” on 450 V.
    Jospa se katodikonkka kuitenkin laskee virtaa läpi? Elkosta ei nimittäin välttämättä näe onko se kunnossa. Onko suojahilavastus mikä? Jos soitat paljon täysillä, niin suojahila voi olla kovilla pienellä R sg:llä. Kokeile esim. 1,5 k.

    #76452
    Nimetön
    Vieras

    Joo sitä minäkin että pitäisi putken kestää.
    Minulla kajari on aina melkein täysillä ja buustaan ja fuzzaan tarvitessa. Mutta en kovin hirveästi singnaali jännitettä nostaen (enimmillään 1.8v. No ainakin nelikertaisesti kitarasingnaalia).
    Siitä suojahilavastuksesta. Tarkoitatko sitä suotoelkojen välissä olevaa 1k 1W vastusta. Joka tiputtaa dc jännitettä suojahilalle ja etteenpäin. Kun tässä katodibiasissa ei varsinaista suojahilaa ole. Eikä tarkoituksenani ole muuttaa biasjärjestelmää.
    Mutta pitää tarkistaa se katodi kondensaattori. Kun viimeksi mittasin katodi jännitteet putken hajottua.Näytti katodi elkokin olevan OK.
    Taas voi mennä aikaa kun jaksaa tutkia, mutta silti pitää luukuttaa heikkoa putkea aijai… 

    #76453
    Nimetön
    Vieras

    Kokeiles tehdä kuvankaltainen muutos kytkentään.

    Luullakseni tämmöistä okabass tarkoitti, eikä moisella ole mitään tekemistä biasin kanssa.

    Ja tosiaan, tuo vastus ei ole se mikä on suotoelkojen välissä. Vaan tuo vastus laitetaan siitä lähtevän piuhan tilalle.

    #76454
    okabass
    Osallistuja

    Kokeiles tehdä kuvankaltainen muutos kytkentään.

    Luullakseni tämmöistä okabass tarkoitti, eikä moisella ole mitään tekemistä biasin kanssa.

    Ja tosiaan, tuo vastus ei ole se mikä on suotoelkojen välissä. Vaan tuo vastus laitetaan siitä lähtevän piuhan tilalle.

    MOI

    Joo. Tuota tarkoitin.

    #76455
    Nimetön
    Vieras

    Juu. Kyllä kuvankaltainen.
    Tuota kuten huomasit mainitsin ettei siellä ollut sitä hilavastusta. Kysyin vain kysyykseen.
    Ja tosiaan ei se vaikuta biasiin, tarkoitin etten muuttaisi biasjärjestelmää fixed tyyppiseksi.
    Mutta mitä kuvankaltainen kytkentä toisi tullessaan putkenkannalta? Ilmeiseti teho yms soundi pysyy samana?.

    #76456
    Nimetön
    Vieras

    Taisin löytää vian?
    Kokeilin uutta putkea.
    Huomasin sen aiheuttavan voimakasta pörinää kajarissa.
    Tutkasin tilannetta. Ja huomasin katodilla nousevan jännitteet piliviin, onneksi ei tarvinnut/kerennyt tekemään savumerkkejä.Vaikka aika kuumaksi vastuskin tuntui hikoilevan.
    Ja ulostulomuuntajan arvot ovat seuraavat.
    Musta(output maa)- keltainen(output kuuma) 0.7ohmia.
    Sininen(putki3pinni)-Punainen(poweri) 280ohmia.
    Kiittäisin ystävällisestä neuvosta ovatko ulostulomuuntajan EIA606-830 arvot oikeat vibro champille.
    Jos ovat missäköhän muualla olisi vika?.

    #76457
    Nimetön
    Vieras

    Muuntaja vaikuttaisi näin äkkisältään olevan kunnossa. Oletko nyt ihan varma ettei se katodikonkka ole oikosessa? Ja että se vastuskin on kunnossa.

    #76458
    Nimetön
    Vieras

    Irrotin katodikondensaattorin ja mittasin sen läpi ohmimittarilla ei antanut tulosta. Se vastuskin antaa arvon 500ohmia. Tosiaan kumma juttu kun vahvistin toimii huonolla putkella iänikuinen Sylvania vihreillä teksteillä. Mutta tehoa ei kauheasti ole ja katodi jännitekkin on vain 14volttia Mutta anodilla 400volttiakin. Ei kai se säry jos otan katodikonkan pois toisestapäästä ja kokeilen. Harmi kun tänne ei niitä huoltoliikkeitäkään ole ilmaantunut! Mutta on sellainen näpeillepuraisu muttei voltin että itse täytyy jos vaikka oppis ainakin sähläämään.. Mutta eikös ohmeja tulisi olla 7000ohmia ensiö ja 3.2ohmia toisio?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.