6SL7-etuaste hurisee
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › 6SL7-etuaste hurisee
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.11.2012, 07:19 #69045HanuJäsen
Terve
Olen rakennellut vanhaa Ampeg-kloonia: etuaste vaiheenkääntöineen toteutettu 6SL7-putkilla, pääte 2 x 6V6. Putkitasasuuntaaja. Ongelma on, että en saa etuasteen tuottamaa verkkohurinaa pois: olen kokeillut seuraavia juttuja, mutta tuloksetta:
– tasavirtahehku – ei auttanut
– kaikkien johtojen läpikäynti ja siirtely – ei auttanut
– kuristimen lisäys – ei auttanut
– etuasteen maadotuksen siirtäminen kelluvaksi – ei auttanut
– maajohtoa olen kuljetellut pitkin chassista, mutta ilman tulosta
– Minulla ei ole vahvistimessa tone stackia vaan yhdellä potikalla hoidettu tone. sen huomasin, että tone-potikkaa vääntämällä hurinaa saa pienemmäksi riippuen volume-asetuksista: kun siis volume suuremmalla, täytyy tone-potikkaa kääntää suuremmalle että hurinan saa vähemmäksi ja päinvastoin. Maadotin tonen paremmin, ei auttanut. Poistin tonen kokonaan, ei auttanutJostain luin, että 6SL7 on yleensäkin herkkä häiriöille ja hurinalle. Sitten löysin ax84-foorumista tällaisen vinkin, mutta ymmärrykseni ei riitä käsittämään, mitä minun pitäisi tehdä kokeillakseni tuota. Osaatteko antaa vinkkiä:
http://www.ax84.com/bbs/dm.php?thread=404166Tai osaatteko antaa muita vinkkejä mitä kannattaisi yrittää? Vai nostaa vain kädet pystyyn ja palata takaisin 12ax7-kantaan? 6SL7 tuntuu soivan tosi tömäkästi, mutta keskialuetta tuntuu tulevan niin paljon, että soundi jopa väsyttää ja siksi voisin harkita vaikka 12at7:aa…
26.11.2012, 09:09 #87750SanchoJäsenTuossa linkin ketjussa oli laskettu hehkujen CT negatiivisella jännitteellä. Yleensähän tehdään toisinpäin eli nostetaan positiivisella. Tuossa oli epäilyksiä että 6SL7 putkilla tapahtuisi emissio katodista-hehkuihin eikä toisinpäin (niinkuin yleensä). Tällöin hehkujen 'alentaminen' auttaa hurina ongelmiin.
Huomioi kuitenkin, että jos lasket hehkujen jännitettä, ettei esim. katodiseuraajalla (jos on sellainen) ylity katodi-hehku-jännite-ero.
26.11.2012, 11:53 #87751HanuJäsenKiitos Sancho! Ei ole katodiseuraajaa käytössä: esim tone stack puuttuu. Tutkin 6SL7:n speksejä ja jännite-ero saa olla sekä katodin ja hehkun että anodin ja hehkun välillä 90 V, eli putken pitäisi kestää tuossa antamassani linkissä mainittu jännite. Rakennan siis jännitteenjakajan josta saan 30 V ja kokeilen lähipäivinä. Kerron loppuviikosta miten kävi
27.11.2012, 09:34 #87752artosaloJäsenJos kytket ensimmäisen putken hilan suoraan maihin, niin mikä on vaikutus hurinaan ?
Kokeile laittaa n. 100 ohmin trimmerivastus hehkujännitelinjan yli ja trimmerin keskiliuku maahan.
Poista mahdollisesti maihin kytketty hehkukäämin CT maista.
Yritä säätää trimmeristä minimihurinalla.Auttaako ?
27.11.2012, 10:03 #87753HanuJäsenTäytyypä kokeilla. Tällä hetkellä hehkuun rakennettu keskipiuha, jossa kumpikin johto johdetaan maahan 100 ohmin vastuksen kautta
28.11.2012, 06:46 #87754uusiipeOsallistujaKokeile nostaa verkkomuuntaja irti chassiksesta kumitassujen varaan.
28.11.2012, 12:58 #87755F-JagOsallistujaMithätän vaikutta, jos laittaa etusputkien päälle sellaiset metallisuojat, kuten Fenderin vanhoissa putkikoneissa aina on.
30.11.2012, 06:31 #87756HanuJäsenHellou
Eilen oli aikaa tinailla, ja tässä tuloksia: korvasin CT:n sadan ohmin vastukset 270 ohmin trimmerillä, jonka keskijalan ohjasin päätetputken katodille. Trimmeriä säätämällä sain hehkujen hurinan loppumaan. KUn mittasin vastukset, niin säätö oli kuta kuinkin asennossa 200/70, eli aika epäbalanssiin tuo CT piti laittaa, että sai homman haltuun.
Kokeilin lisäksi verkkomuuntajan irrottamista rungosta: ihan mielenkiintoisia havaintoja verkkohurinan suhteen, mutta hurinan voimakkuuteen ei suurta merkitystä.
6SL7:t ovat aika herkkiä häiriöille, eli inputissa kiinni olevan kitaran tuominen lähelle vahvistinta lisää pörinöitä merkittävästi. Jotain vanhoja keloille tehtyjä alumiinikoteloita minulta kyllä löytyisi, jonne myös tuollainen oktaalikantainen putkikin mahtuisi, joten koteloinnin voisi vielä tehdä: etuasteputket kun eivät tunnu merkittävästi kuumenevan.
Vielä pitäisisiivota verkkohurinaa pois: näköjään juuri ensimmäisestä etuvahvistuspiiristä tulee hurinaa: isonsin jo ensimmäisen erotuskonkan arvoa mutta tuloksetta. Virtalähteen suoto on nyt haarukkamallinen ja pitää muuttaa se sarjamalliseksi. Kokeilin myös virtalähteessä 7H:n kuristinta, mutta ei merkitystä hurinaan.
Minulla on vehkeessä Weberin tekemä verkkomuuntaja (https://taweber.powweb.com/store/022772intsch.jpg) ja tuntuu, että Uraltonen, Hammondin ja Askjanfirstin tekemien verkkomuuntajien kanssa ei ole tarvinut tapella samalla tavalla suodatuksen kanssa: täytyisi melkein skoopata löytyykö eroja, kun käyttää tiettyä suodatuspalikkaa ja vaihtaa muuntajia30.11.2012, 15:02 #87757F-JagOsallistuja6SL7:t ovat aika herkkiä häiriöille, eli inputissa kiinni olevan kitaran tuominen lähelle vahvistinta lisää pörinöitä merkittävästi.
Minulla on vehkeessä Weberin tekemä verkkomuuntaja (https://taweber.powweb.com/store/022772intsch.jpg) ja tuntuu, että Uraltonen, Hammondin ja Askjanfirstin tekemien verkkomuuntajien kanssa ei ole tarvinut tapella samalla tavalla suodatuksen kanssa: täytyisi melkein skoopata löytyykö eroja, kun käyttää tiettyä suodatuspalikkaa ja vaihtaa muuntajiaTuo kitarailmiö kyllä johtuu siitä, että kitaran mikki itse kaappaa verkkomuuntajan häiriökenttää, ja tuo sen hurinan sitten inputtiin. Ei tämä käsittääkseni johdu putkista.
3.12.2012, 16:35 #87758HanuJäsendo dih: nyt se lopullinen ratkaisu: muutin virtalähteen rinnakkaisen suodon sarjaksi, ja verkkohurinat loppuivat. En viitsinyt edes muuttaa vastusten arvoja, joten etuasteessa jännite tipahti n. 20 V (220 ->200), mutta olen tyytyväinen lopputulokseen. Nyt vain räyhäkän retro-kotelon tekoon. Kiitos kaikille kommentoineille
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.