6L6 katodibiaskoneen katodeilla yli 100V:n jännite. Ei liene normaalia?

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet 6L6 katodibiaskoneen katodeilla yli 100V:n jännite. Ei liene normaalia?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #67060
    Dingleberry
    Jäsen

    Hei.

    Ostin tuossa taannoin vanhan italialaisen FBT-merkkisen putkicombon. Myyjä epäili 50-lukua, itse epäilisin 50/60-luvun taitetta tai 60-luvun alkua. Yksinkertainen kone. Kaksi kanavaa. Molemmissa volume ja tone ja kakkoskanavassa tremolo ja reverb. 2*12″ alnicoelementit.
    Koneessa on mitä ilmeisemmin ollut alunperin EL503 pääteputket, mutta joku kyläseppä on jo aikaisemmin tehnyt modificaation 6L6 putkille, siis 2*6L6 push-pull configuraatiossa.
    Ikävä kyllä internetistä ei tahdo löytää oikein mitään infoa noista FBT:istä, eikä varsinkaan tuosta mallista. Itseasiassa en ole löytänyt kyseisestä mallista mitään mainiintaa. Mallin nimikään ei ole tiedossa…
    Olen nyt hiljalleen kiireiltäni aloittanut tekemään vahvistimesta näihin olosuhteisiin ja tälle vuosituhannelle turvallista, kenties jopa keikkavahvistinta. Olen jo piirtänyt powerin ja päätteen skemat ihan vain helpottaakseni itseäni (ei ollu mikään kovin selkee sisäinen rakenne, vaikka onkin p-t-p vahvistin) ja tulevaisuudessa ehkä muita saman koneen kimpussa pähkäilijöitä.
    No kun aloin mittailemaan jännitteitä kaikki näytti ihan ok siihen asti kun otin lukeman pääteputkien katodeilta. Kyseessä on siis katodibiaskone. GZ-34 putkitasuri. Anodijännite on n. 380V, suojahiloille lähtee n.350V. Suojahilavastukset on 470-ohmiset. Katodivastuksena on 300-ohminen aivan järkyttävän kokoinen (n. etusormen paksuinen varmaan ainakin 10W) vanhanliiton witrohm-merkkinen keraaminen vastus. Mitattuani jännitteen katodeilta löin kyllä virrat aika äkisti pois päältä. Mittari näytti n. 115V. Tuosta kun äkkiä uraltonen ohjeilla laskin, niin sieltähän hujeltaa vastuksen läpi yli 380 ma!!! Anodit putkilla ei loimota punasena, mutta kyllä maar putket ja katodivastus lämpiää, niin kuin kymmenen kilowatin kiuas.
    Mulla alkaa ymmärrys loppua tuohon, että miten siellä noin julmat jännitteet voi olla.
    Monissa 6L6 katodibias skemoissa mitä vertailun vuoksi lueskelin on suunnilleen samat, ellei jopa korkeammat anodijännitteet ja yleensä joku 250-300ohminen katodivastus. Onko vastaavanlaisia kokemuksia? Kokeilin kahdella eri JJ:n 6L6 putkiparilla ja molemmilla sama tulos.
    Mistähän tässä on kyse?

    Toiseksi vielä sellainen kysymys: Onko normaalia, että kun kone lämpiää ja mittaa samalla anodijännitettä, se heittää ekana piikin ja sitten tasottuu. Tossa hetken lämpiämisen jälkeen käy n. 570 voltissa ja sitten laskee sinne 380:een. Ihan kuin muistelisin tuosta jostain lukeneeni, että se on sen tasuriputken ominaisuus tai jotain sinnepäin, mutta arvelinpahan tuonkin nyt varmistaa, kun en oo ennen putkitasurikonetta omistanu.

    #72280
    Tubeman
    Jäsen

    Tuon anodijännitteen vaeltaminen startinjälkeen saattaa johtua kun putket alkaa johtamaan ja kuormittavat
    virtalähdettä.

    #72281
    Dingleberry
    Jäsen

    No niin.

    Tajusin sen kerrankin itse, mistä on kyse. Mittasin jännitteet vielä pääteputkien hiloilta ja kuinka ollakaan sitten alkoi raksuttaa. Siellä ei ollut ollenkaan vastuksia maan ja hilan välillä. Täytynee kolvata sinne 220K:n vastukset ja kattella sit mitä sanoo.
    Eräs vanha Radio/TV-korjaaja kerran tokaisi, ettei putkilaitteiden korjaamiseen tarvita kun volttimittari.
    Aina pitäisi muistaa mitata jännitteet joka pinniltä… Näin sitä taas oppii kantapään kautta.
    Ihmeen kestäviä muuten nuo JJ:n 6L6:set…

    #72282
    okabass
    Osallistuja

    No niin.

    Tajusin sen kerrankin itse, mistä on kyse. Mittasin jännitteet vielä pääteputkien hiloilta ja kuinka ollakaan sitten alkoi raksuttaa. Siellä ei ollut ollenkaan vastuksia maan ja hilan välillä. Täytynee kolvata sinne 220K:n vastukset ja kattella sit mitä sanoo.
    Eräs vanha Radio/TV-korjaaja kerran tokaisi, ettei putkilaitteiden korjaamiseen tarvita kun volttimittari.
    Aina pitäisi muistaa mitata jännitteet joka pinniltä… Näin sitä taas oppii kantapään kautta.
    Ihmeen kestäviä muuten nuo JJ:n 6L6:set…

    MOI

    Hyvä homma. Tuota olisin mm. ehdottanut, jos olisin kerinnyt vastata. Eihän siinä ole katodivastuksesta huolimatta myös biaslähdettä, joka on mennyt rikki? Tämä tuli mieleen tuosta “ohittamattomasta” (ei elkoa) katodivastuksesta.
    Mikäköhän muuten on ollut idea noiden vastusten poistamisessa?!

    #72283
    Tubeman
    Jäsen

    No niin.

    Tajusin sen kerrankin itse, mistä on kyse. Mittasin jännitteet vielä pääteputkien hiloilta ja kuinka ollakaan sitten alkoi raksuttaa. Siellä ei ollut ollenkaan vastuksia maan ja hilan välillä. Täytynee kolvata sinne 220K:n vastukset ja kattella sit mitä sanoo.
    Eräs vanha Radio/TV-korjaaja kerran tokaisi, ettei putkilaitteiden korjaamiseen tarvita kun volttimittari.
    Aina pitäisi muistaa mitata jännitteet joka pinniltä… Näin sitä taas oppii kantapään kautta.
    Ihmeen kestäviä muuten nuo JJ:n 6L6:set…

    Tuo vanhus on oikeassa,ei entisajan huolloissa ollut mittalaitteita hirveästi,putkivolttimittari ,tavallinen yleismittari,oskilloskooppi tuli oikeastaan TV:n myötä puolipakolliseksi ja Sähkötarkastuslaitos edellytti määrättyä tasoa
    että sai sen sinisen plakaatin ikkunaan ,eli piti olla ainakin yksi jolla oli RTV-mekaanikon tutkinto + vaadittu kalustus mittalaitteiden osalta.

    Mutta tuo FBS .. mikäs putkitus tuossa on,tuo saattaa olla Geloson kopio..

    #72284
    Dingleberry
    Jäsen

    Moro.

    Siinä on katodivastuksen rinnalla 22uf elko.

    #72285
    Nimetön
    Vieras

    http://musiquetube.free.fr/image/500-R2.pdf
    moi.
    Tuossa linkki putkinupille joka voisi olla aika lähellä kuvailemaasi kytkistä?.
    Tosin hiukka myöhässä…

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.