6П3С ja 6П3С-Е ero

Home Foorumit HI-FI tee-se-itse Hi-Fi-vahvistimet 6П3С ja 6П3С-Е ero

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    teemumm
    Jäsen

Olen tässä testaillut A-luokassa toimivaa PP-vahvistinta jossa on triodikytketyt 6П3С -putket. Biasointi n. 340V anodijännitteelle ja 50mA:n virralle per putki. 10kohm päätemuuntajat. Olen testaillut tätä sekä pelkällä 6П3С-putkella, että 6П3С-Е -mallilla. En tiedä kuvittelenko vain, mutta jotenkin mielestäni tuo -Е -malli ei soi yhtä kauniisti kuin tuo karvalakkimalli. Mittaustuloksilla en tätä eroa ole havainnut, vaan tämä on vain oma tuntemus.

Yleensähän tuota -E -mallia kehutaan paremmaksi kuin karvalakkimallia, mutta koskeekohan tämä vain pentodikäyttöä kitaravahvistimissa? Onko jollakulla muulla kokemusta näiden putkien toiminnasta triodeina hifikäytössä?

artosalo
    Jäsen

Nämä putket ovat jo rakenteellisesti aivan erilaiset, kuten kuvasta voi nähdä.
    Myös näiden putkien anodijännite/virta-käyrät ovat oleellisesti erilaiset.
    6P3S on tavallinen 6L6G:tä vastaava putki, joka oli tarkoitettu tavalliseen kulutuselektroniikan laitteisiin.
    6P3S-E on tiukemman laatuspeksin mukaan valmistettu ja testattu militaariluokan long-life putki.

Se miltä vahvistin näillä putkilla ja juuri tuolla käyttämälläsi toimintapisteellä ja kuormaimpedanssilla kuulostaa,
    on tietysti henkilökohtainen kokemuksesi soundista. Joku muu kuulee varmasti eri tavalla, jopa täysin päinvastoin.

Fakta on kuitenkin se, että 6P3S-E on varmasti monessakin mielessä parempi putki laadullisesti, kestoiän suhteen ja myös valmistustoleranssien suhteen.

47425.jpg

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.