5W HB täysputkicombo 99 eurolla Tompalta

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet 5W HB täysputkicombo 99 eurolla Tompalta

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 66)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    harryk
    Jäsen

:DPaatunut sielu vaatii silloin tällöin muutakin kuin työtä, joten päätin tehdä pitkästä aikaa ns. heräteostoksia. Bändimme toinen kitaristi sanoi tilanneensa Harley Benton merkkisen täysputkicombon Tompalta 99 eurolla kotisoittelua varten. Vehje on kait sama kuin Epin VJ mutta äänenvärin säädöllä lisättynä. VJ:stä on netti täynnä erilaisia modaus- ja customointiohjeita ja päätin katsoa saisiko tuosta HB:stä mitään käyttökelpoista modaamalla irti. Mielessä kummittelee joku Champ-tyyppinen ratkaisu mahd. 6V6-putkella. Tavoite on vaihtaa sisuskalut point-to-point-pohjaiseksi ja tarvittaessa myös päätemuuntaja joka on kuulemma aika kökkö alkuperäisenä. Jos jollain 50 € lisärahalla siitä saa toimivan putkipelin, on sille varmaan myös ostajia jos joskus haluaa laittaa sen kierrätykseen. Onko porukoilla kokemusta modeista näihin peleihin? t. Harry HB Bluetone 

ceesami
    Jäsen

Tutkiskelin jo jokin aika sitten noita molempia, ja kyllä ne tosiaan ovat lähes sama peli. Olin jo vähällä itsekin hommata jommankumman ihan samoissa aikeissa, mutta itseni tuntien ajattelin, että käytännössä menisi sitten kuitenkin kaikki vaihtoon 🙂 Eikös näin tehnyt myös eräs veli Blues täällä? Vain kotelo jäi…
    Mutta eipä tuo tosiaan iso raha ole, jos edes sen kotelon ja verkkomuuntajan ja kenties jotain muuta pientä voi käyttää.

Nimetön
    Vieras

Kyseessä on sama laite kuin epin valve junnu. Tone potikan ovat lisänneet vain. Muistaakseni komponenttinumerotkin piirilevyllä täsmäävät.

Eikös näin tehnyt myös eräs veli Blues täällä? Vain kotelo jäi…

Kyllä kyllä. Omastanihan siis tein AA764 kytkentäisen champin. En tosin ruvennut sitä orkkisvahvistinta purkamaan, vaan myin elektroniikat chassiksineen etiäppäin. Olkoonkin lastulevyä, mutta se kotelo on oikein siistiä jälkeä. Mistään ei combokoteloita saa noin halvalla! Vähän jos olisi jaksanut vaivaa nähdä, olisi vielä pistänyt uudet tolexit päälle, eikä kukaan olisi enää HB:na pitänyt. Hähää. 😀

ceesami
    Jäsen

Vähän jos olisi jaksanut vaivaa nähdä, olisi vielä pistänyt uudet tolexit päälle, eikä kukaan olisi enää HB:na pitänyt. Hähää. 😀

Mutta nythän se on oikea sleeper! “Häh, ei mun HB tuolta kuulosta ???”
    😀

harryk
    Jäsen

::)Moro nääs sano Kummelit ja silleen! Tavoite on ensin tutkia josko muutaman kymmenen euron lisäpanostuksella saisi siitä huippuluokan pelin. Eniten maksaa varmaan uusi päätemuuntaja, mutta sellainen Hammond 125 ESE sattuu lojumaan taaskin hyllyssä virattomana. Voisi laittaa twin powerstagen ala Uraltone Junior ja panna yhden EL84 ja yhden 6V6 putken rinnakkain siihen. Tuo 5E3-projekti etenee nyt silleen, että yritän saada Mikolta verkomuuntajan siihen loppuviikosta ja pari muuta puuttuvaa osaa. Sen jälkeen pääsen ehkä ensi viikonloppuna ottamaan savut siitä koneesta. Kuvia tulee kotisivuille ehkä parin viikon sisällä. Hyvää 2008 kaikille. t. Harry 5E3HBGA5 Bluetone

ceesami
    Jäsen

Tuostahan saisi varmaan pienellä tviikkauksella Creamsound-tyyppisen pelin, jos sellaisesta tykkää. Sekinhän on Champin perillisiä jollain tapaa, mutta EL84-päätteellä. Tosin niissä on custom-päätemuuntajat, joilla on ilmeisesti aika iso osuus soundissa.

P.S. Entäs ne klipit joita olit nauhoitellut? Eikös niitä pitänyt olla tarjolla ennen kuin vuosi vaihtuu? Alkaa olla viime hetket käsillä 😀

harryk
    Jäsen

:DKitaraklipit äänitettiin eilen kitaravelho Ykä Putkisen kanssa ja loppusilaus ottanee jonkun tovin kunhan saadaan ne ämpärimuotoon ym., eli tulossa on. Tuo EL84 single endedinä ei oikein säväytä. Muutin juuri oman Bluetone Juniorin pääteasteen 6V6-putkelle ja tein myös muita modeja jotka paransivat mielestäni hommaa muttaa tviikkailu jatkuu myös sen osalta. EL84 menee juuri ja juuri pp-periaatteella muttei yksin. Tämän hetken mieliputki on 6V6. t. Harry “Klippi” Bluetone

ceesami
    Jäsen

Ymmärrän. Nämähän on makuasioita, eikä EL84 kuulu minunkaan suosikkeihini. Heitin vaan idean, kun sellainen sattui päähän tulemaan 🙂

harryk
    Jäsen

;)Ceesami! Oletko kokeillut mitään näitä pikkuputkia eli EL90, EL95 jne päättärissä. Teen varmaan yhden epelin vielä jollain noilla putkilla ja etuseen kolme eri vaihtaria; plexi, twreck express ja oma modi. Kaikki voi vaihtaa jalkakytkimellä ohjatulla logiikka-/relehässäkällä joka jäi myös yli yhdestä menneen imperiumin projektista. Putkinen sanoi eilen, ettei kukaan ammattireiska käytä nykyään edes 20 W ala 2x6V6-tuubit täpöillä. Halutut saundit revitään kliinistä putkistyrkkarista ja eturauhasista. Sanoin, että teen sellaisen putkipelin jossa volat ei tapa ja saundit on killeriä. t. Harry 7W Bluetone

vasu
    Jäsen

EL90 on kaiketi sama kuin 6V6GT paitsi tietenkin mini koossa. Ja olen huomannut myöskin että EL84 ei oikein SE käytössä toimi (siis kitaralla). 6V6GT on mun suosikki, toimii singe-endinä ja push-pullina. Olen tehnyt Champin, Tweed Princetonin, Princeton Reverbin ja Deluxen 5E3 kaikissa on 6V6 ja saundaa hyvältä.

Nimetön
    Vieras

Miten mukavaa huomata etten ole yksin 6v6 mielipiteideni kanssa. Mielestäni siis myös ihan ässä putki! Oma suosikkini.

EL84 ei tosiaan omiin suosikkeihini kuulu (vox AC4 ja orange AD15 kokemuksella). Jotenkin kys. putki tuntuu vähän “yläkireältä”, eikä soundi ota auetakseen. Mutta nyt tuossa mehustelin ajatuksella EL34 single endistä. Jos 8-10W saisi siitä irti. Voisi olla rähinäpeli jollain hevanderi etusella. ;D

PL84 putkia Mikolta kyselin, ja pari semmoista pitää tilatakin. Minulla on nimittäin donitsimuuntaja jossa on 270V ja 14V toisiot, josta saa hehkut noille P-sarjalaisille. Saapi sitten nähdä mitä niistä keksii kyhäillä. Joskus.

ceesami
    Jäsen

;)Ceesami! Oletko kokeillut mitään näitä pikkuputkia eli EL90, EL95 jne päättärissä. Teen varmaan yhden epelin vielä jollain noilla putkilla ja etuseen kolme eri vaihtaria; plexi, twreck express ja oma modi. Kaikki voi vaihtaa jalkakytkimellä ohjatulla logiikka-/relehässäkällä joka jäi myös yli yhdestä menneen imperiumin projektista. Putkinen sanoi eilen, ettei kukaan ammattireiska käytä nykyään edes 20 W ala 2x6V6-tuubit täpöillä. Halutut saundit revitään kliinistä putkistyrkkarista ja eturauhasista. Sanoin, että teen sellaisen putkipelin jossa volat ei tapa ja saundit on killeriä. t. Harry 7W Bluetone

Ei ole tullut kokeiltua. Olen kyllä ajatellut kokeilla KOCin Soma84:ää, jossa on pyritty pehmentämään sitä monien kokemaa EL84:n “kovuutta”.

Ykän kanssa olen kyllä samaa mieltä, nykyään tuo 20W alkaa olla yläraja, jos haluaa kunnolla luukuttaa. Tietysti riippuu hieman areenan koosta, mutta Uraltonen (no ok, ei se ole enää Uraltone Jr.) n. 10W tehot ovat riittäneet kohtuu hyvänkin kokoisilla lavoilla. Entivanhaan kun ei ollut oikeita PA-systeemejä, asiat olivat toisin.

Soundit on sitten eri asia.. Kyllä niissä Plekseissä esim. vaan mielestäni on jotain sellaista auktoriteettiä, mitä ei “pikkuputkilla” voi ehkä koskaan saavuttaa. Siitäkin huolimatta, ison soundin metsästys pienellä volalla jatkuu myös täällä…

Sissi A3
    Jäsen

Ja olen huomannut myöskin että EL84 ei oikein SE käytössä toimi (siis kitaralla).

EL84 ei tosiaan omiin suosikkeihini kuulu (vox AC4 ja orange AD15 kokemuksella). Jotenkin kys. putki tuntuu vähän “yläkireältä”, eikä soundi ota auetakseen.

Olen kyllä ajatellut kokeilla KOCin Soma84:ää, jossa on pyritty pehmentämään sitä monien kokemaa EL84:n “kovuutta”.

Heräsi joitakin kysymyksiä, sillä taisin törmätä HIFI-puolella samaan ilmiöön (tuntuu kuin yläpäässä esiintyisi ei harmoonisia särökomponentteja). Onko soundi samanlainen kaikilla tehotasoilla vai esiintyykö se vain suurilla voimakkuuksilla (tai pienillä)? Miten vastakytkennän säätö vaikuttaa kovuuteen? Vaivaako tämä kaikkia EL84 käyttäviä SE vahvistimia? Miten ultralineaarinen kytkentä vaikuttaa kovuuteen?

Niskanen
    Jäsen

Heräsi joitakin kysymyksiä, sillä taisin törmätä HIFI-puolella samaan ilmiöön (tuntuu kuin yläpäässä esiintyisi ei harmoonisia särökomponentteja). Onko soundi samanlainen kaikilla tehotasoilla vai esiintyykö se vain suurilla voimakkuuksilla (tai pienillä)? Miten vastakytkennän säätö vaikuttaa kovuuteen? Vaivaako tämä kaikkia EL84 käyttäviä SE vahvistimia? Miten ultralineaarinen kytkentä vaikuttaa kovuuteen?

Minulla on kokemusta EL84:sista ainoastaan P-P päätteissä. Esim. nämä Vox AC15 ja AC30 vahvarit käyttävät kasinelosia ihan perus pentodikytkennässä. Soundi on erittäin paljon omaan mieleeni, mutta olen tunnistavani tuon piirteen, mikä kovuudeksi täällä mainitaan. Voxeista puuttuu takaisinkytkentä luuppi kokonaan, ja sen takia niissä onkin varsin kuivakaksi ja kovaksi luonnehdittu soundi, vaikka myös tietystä “lämmöstä” voidaan puhuakin saman aikaisesti. Olen itse rakentanut useamman AC15 kloonin, ja olen niissä käyttänyt (mielestäni) menestyksellä Hammond 1608 hifi päätemuuntajia. Soundi on varsin uskollinen aidoillekin Voxeille, joten muuntajan merkitys ei liene välttämättä kovin suuri, kun puhutaan kovuuden poistamisesta. Ehkäpä juuri ultralineaarikytkentä tai takaisinkytkennän kanssa kikkailu voisi olla ongelmiinne vastaus? Muissakin kitaravahvistimissa olen kokeillut takaisinkytkennän poistoa ja tulos on saman suuntaiselta Voxin kanssa.

Sissi A3
    Jäsen

Minulla on kokemusta EL84:sista ainoastaan P-P päätteissä. Esim. nämä Vox AC15 ja AC30 vahvarit käyttävät kasinelosia ihan perus pentodikytkennässä. Soundi on erittäin paljon omaan mieleeni, mutta olen tunnistavani tuon piirteen, mikä kovuudeksi täällä mainitaan. Voxeista puuttuu takaisinkytkentä luuppi kokonaan, ja sen takia niissä onkin varsin kuivakaksi ja kovaksi luonnehdittu soundi, vaikka myös tietystä “lämmöstä” voidaan puhuakin saman aikaisesti. Olen itse rakentanut useamman AC15 kloonin, ja olen niissä käyttänyt (mielestäni) menestyksellä Hammond 1608 hifi päätemuuntajia.

Tuo tuntuisi viittaavan siihen, että EL84:n säröspektrissä on komponentteja, jotka saavat aikaan kovuuden. Tähän näyttäisi viittaavan myös se, että vuorovaihepääte käyttäytyisi paremmin (siinähän kumoutuu puolet särökomponenteista). Noihin pystyy vaikuttamaan vastakytkennällä ja ultralineaarisella kytkennällä.

Ilmiön selvittämistä vaikeuttaa se, että jokaisella artistilla ja orkesterilla ilmiö tuntuu näyttäytyvän erilaisena. Osa kovuudesta tullee tallenteista (orkesterin ominaissoundi).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 66)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.