5F1 Champ projekti
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › 5F1 Champ projekti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.6.2017, 17:00 #69504Jyrki3101Jäsen
Hei, sain valmiiksi Champin 12″ kaiuttimella UT:n rak.sarjasta.Verkkomuuntajassa (uusi versio:291AEX) olevasta värikoodausvirheestä johtuen kytkin oletetun anodikäämin keskitapin maihin joka siis olikin toinen matalamman jänn.275V ulosotto-> siis punakelt. ja punavalk.oli mennyt tehtaalla ristiin…
seuraus : kipinöintiä tasuriputkessa ja rätinää ulostulossa.
Nyt olen korjannut hammondin virheet ja tuloksena tosi aneeminen ja vaimea ulostulo vaikka mulla on TAD:n ISO 125A3A-GS OT. mulla on varalla uudet suotokonkat muttei uutta tasuria(5Y3WGTB).
Musta tuntuu et jotain on pielessä koska olen joskus soittanut champillä jossa 1×12″kaiutin
yst.terv.Jyrki Telilä30.6.2017, 05:40 #90227hujanenOsallistujaMoro
Hiukan ihmetyttää toi suhtautuminen foorumilaisiin, kun ei iltamyöhällä apuja ole tullut, vaikka alkuperäisestä kysymyksestä on jo huimat kolme tuntia. Tähän aikaan vuodesta, ja etenkin näinkin kauniilla säällä, joka oli, ihmisillä saattaa olla muutakin tekemistä, kuin notkua tällä foorumilla, jossa viimeaikoina ei juuri mitään ole, ikävä kyllä, tapahtunut. Mutta asiaan: Huonolla tuurilla monenlaista on voinut tapahtua. Tasuriputki on ilmeisesti ottanut nokkiinsa ilotulituksesta, suotokonkka ilmeisesti on kestänyt hetkellisen ylijännitteen. Tasurihan ei kytkentävirheen takia ollut kokoaalto tasuri, vaan rinnan kytketty puoliaalto tasuri, joista toinen diodi sai hommakseen molempien käämien yhteisen jännitteen, ja toinen samanvaiheisena puolet siitä. Vaikka johdinvärit olisikin olleet väärin, on varsinainen syyllinen kuitenkin löydettävissä peilistä. Kun kytkentä on saatu niinsanotusti valmiiksi, ennenkuin putkia asennetaan paikoilleen, mitataan anodi-ja hehkujännitteet AC:na, ja jännite vielä kytketään sarjaan kytketyn esim. 60W:n hehkulampun läpi, jolloin mahdolliset oikkarit eivät riko paikkoja. Tämän jälkeen asennetaan tasuriputki, ja mitataan anodi tasajännitteet, ja jos tässä vaiheessa vielä kaikki on ok, laitetaan loput putket. Tässä vaiheessa, jos hehkulamppua on sarjakytkennässä käytetty, jännitteet jäävät alakanttiin lampusta johtuen, mutta jos lamppu ei jää kirkkaasti hehkumaan, voidaan se jättää välistä pois, jolloin saadaan todelliset jännitteet, ja toiminta.
Vahvistimen rakentaminen on rakennussarjasta todella simppeli juttu, mutta siinäkin pätee samat lainalaisuudet kuin kokonaan itse suunnitellussa ja rakennetussa, eli mittaukset eri rakennusvaiheissa, jotka tässä projektissa oli jätetty tekemättä kyseisin seurauksin. Niinkuin vanha sanonta parannettuna sanoo: oppia ikävä kaikki. Eli jos joku homma menee ilman takaiskuja putkeen, et välttämättä ole oppinut mitään, mutta jos homma sopivasti takkuaa, niin ns. kantapään kautta opittuna sen muistaa lopun ikäänsä, ja jos ei opi, on toivoton tapaus. Mittaukset valmistuksen eri vaiheissa säästävät monelta murheelta, eikä käy kuin nyky teollisuudessa, että ei ole aikaa tehdä kerralla kunnollista, mutta aina on aikaa tehdä kahteen tai kolmeen kertaan.Tsemppiä
Jussi -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.