5E3 vs JTM45 deluxe?

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Nimetön
    Vieras

Moi.
    Nyt ois hankittu TV3 verkkomuuntaja ja Hammondin 125E ulostulomuuntaja.
    Mutta en osaa päättää kumman kytkiksen teen.

Eli 5E3 deluxen (kenties Bruce Collinsin modilla. Mutta alkuun peruskykiksellä)!.

Taikka JTM45 etuaste. Vaiheenkääntöputkien jälkeen, couplin capsien jälkeen katkaistuna.
    Ja 5E3 Deluxen pääteasteeseen kytkettynä 5Y3 tasurilla. Ilman kelaa. 5K ja kahden 10Kilon jännitteen tiputus vastuksilla.

Kyykkääköhän 5Y3 tasuri JTM45-5E3 kytkiksessä?.
    Yleensäkkin kumpi olisi se rockimpi ja samalla sointirikkaampi laaja sääntöisempi perus ratkaisu?.
    Itse uskon tuohon yhdistelmään.
    Mutta se chassiskin viellä puuttu 1/2 metriä sopivan vahvaa kourua onkin yllättävän vaikea löytää…

harryk
    Jäsen

;)5E3 säröytyy aika nopsaan jos haluaa yhtään volumea avata, mutta perussaundi on mielestäni terve aka moneen käyttöön. Tein itse yhden 5E3:n, josta pitäisi löytyä myös saundiklippi kotisivuiltani http://www.bluetone.fi. Itsellä siinä on 2×10″ Weberin elementit combo-kotelossa, jotka osaltaan vaikuttavat aika paljon saundiin. En ole itse tehnyt koskaan tuota JTM45:sta, joten en osaa verrata äänellisesti niitä keskenään, mutta onhan se legendaarisen vahvarin maineessa. Hyvä juttu on se, että tässä harrastuksessa voi rakentaa p-to-p-pohjalta ensin jonkun vahvarivariaation ja modata sitä sitten muuksi jos se ei miellytä.  Mikolta saa aika monenlaisia alustoja rakenteluun jos kiinnostaa. t. Harry

vasu
    Jäsen

Olen tehnyt kummatkin eli 5E3 Deluxen ja JTM45:n. JTM45 tein tasuriputkella ja EL34 pääteputkilla (varhainen nuppi-versio).
    JTM45 on minusta enempi Rock ja Deluxe vastaavasti enempi Rock'n Roll. Itse en kyllä lähtisi yhdistelemään näitä kytkentöjä. Korkeintaan vois JTM45 kytkennän tehdä 6V6GT putkilla jolloin noi muuntajat kävisi. Deluxe kannattaisi tehdä vaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäisen kaltainen. Deluxeen Alnico 12″ ja JTM45 voi valita laajemmalla kirjolla kajarit, Celestion “greenback” 12″ esimerkiksi olis hyvä.
    Jos JTM45 tehdään 5E3 pääteasteella niin ei 5Y3 kyykkää. JTM45 6V6GT putkilla niin laitasin siihen GZ34 tasurin.

Nimetön
    Vieras

Moi.
    Nyt on kotelo työn alla.
    Mutta voinko kiinnittää TV3 verkkomuuntajan pakan puriste pulteilla kassin läpi?
    Eli niillä neljällä pultilla ja mutterilla jotka pitävät pakan levyjä kasassa.
    Kyselee…
    Niin TV3 on se uusi malli jossa pakka on ristiin ladottu. Josta toisaalla Uraltone mainitsi TV3 olevan läpi kassin kiinnitettävä. Ja että pultit joutuu normaalisti ottamaan pois. Kenties korvaamaan pitemmillä, pelivara pari milliä alkuperäisillä pulteilla?.
    Kyllä sen voi. Vaikeaa vaan joskus ymmärtää…

harryk
    Jäsen

Olen joskus irroittanut alkuperäiset  ja laittanut uudet pitemmät ruuvit jotka ulottuvat läpi chassiksen. Muuntajan pakka on aika tiúkkaan ladottu joten ei ole isoa pelkoa, että levyt ja muuntaja leviävät osiin. t. Harry

Nimetön
    Vieras

Moi taasen.
    Kysyisin kummanko vastuksen teen säädettävän Bassman/JTM45 kytkiksessä.
    Kun verkkomuuntaja on Uraltone TV3. Ja putket on 6v6gt.

Marshalissa on otettu jännite vastustenkautta verkkomuuntajan toisiolta.
    Kun taas Basmannissa toision keskitäpistä.

Ymmärtääkseni TV3n 100mA toisiolla alkaa 6v6sillekkin olla jo tiukilla (oma arvio 80-90mA fixed biasille 6v6). Joten kallistuisin sen 55v keskitäpälle, jolta negatiivinen hilajännite käännettäisiin?.

Eli teenkö sen 15kilosen säädettäväsi,vaiko sen 56kilosen vastuksen säädettäväksi?

Ja kuinka iso trimmeri vastusyhdistelmä olisi paras säädettävälle vastukselle?.

Ja tarvitsenko ne 1ohmin katodi vastukset sinne laittaa 8pinniltä maihin?. Jota jossain suositetaan.

EL34 JTM45 kytkisissä on 8pinni ja 1pinni yhdistettynä maihin. Onko tuo 1pinni pakollinen maahan EL34silla?

Tarkoitus hakea se 70% tehohäviö aluksi.
    Noin 360v B+ ja hilalla suojavastuksia(mikä se oikee nimi nyt onkaan) ei ole. Mutta hilavastukset 220kohm tietenkin on. Suojahilat 470ohm.

harryk
    Jäsen

;)Moro Eka! Kysymyksesi asettelu on vähän vaikea ymmärtää, mutta jos kyse on fixed bias pääteasteen bias-jännitteen syöttöpiiristä voit tehdä sen ainakin tällä tavalla. Jos TV3:ssa on erillinen jännitesyöttö, joka on jotain 50 V, voit tehdä siitä tarvittavan negatiivisen bias-jännitteen. Olen itse kopioinut noita bias-skemoja sekä Fenderin, että Marshallin kytkiksistä hyvällä menestyksellä. Tärkeintä on, että bias-jännitteessä riittää säätövaraa erilaisille putkille. Pääteputkien 1 ja 8 nasta kannattaa kytkeä yhteen jos haluaa käyttää useammanlaisia pääteputkia koneessa kuten EL34, 6V6, KT66 jne. Näistä yhteenkytketyistä nastoista kannattaa laittaa yhden ohmin tarkkuusvastukset (1 tai 2 W)/putki maihin, jolloin anoditehohäviön mittaaminen on helpompaa. 1 ohmin vastuksen yli oleva jännite (yleensä joku 20-25 mA/6V6-putki) vastaa samaa virtaa kun kyseessä on yhden ohmin vastus. Tällöin putken anodihäviöteho on helpo laskea kaavalla: vastuksen yli menevä jännite x pääteputken 3 pinniltä mitattu anodijännite esim. 0,025 mV x 375 V = 9,38 W. 6V6 putken maksimi anodihäviöteho on 14 W, jolloin tässä tapauksessa putki on biasoitu 67%:iin maksimi häviötehosta. Nyrkkisääntö fixed-bias-vahvareissa on n. 70 % maksimi häviötehosta. Jotta pääset tuohon häviötehoon, tarvitset riittävän bias-jännitteen jolla tehoa säädetään. Itse käytän aika isoja bias-trimmereitä (25-50 kohm) jotta säätövara riittää. t. Harry

Nimetön
    Vieras

Kiitti vinkistä
    Hain juuri tuota säädettävän vastuksen säätövaran arvoa maahan. Eli tuota trimmeri juttua.
    Joka noissa Bassman kytkennöissä on laitettu 8-10ufän kokoisen kondensaattorin kanssa rinnan maihin. Arvelutti vain että onko 25kiloa liikaa. Jotta päästään oikeaan anoditehoäviöön.
    Kun esim se TV3 antaa 55v:in esijännitteen negatiiviselle bias-jännitteelle.
    Trimmerin ja toisen samankokoisen kondensaattorin 8-10uf välissä on 15 kiloinen vastus.
    Ja tuon vastuksen jälkeen tulee kytkentä hilavastuksille 220kohmia.
    Mutta onko järkeä säätää tuota 15kilon vastusta suuremmaksi esim 22kiloa joka on esim Fender super amp 5E4-A? Vaikkakin nuo kytkennät eroavat toisistaan.
    Siis olen jossain nähnyt että säätivät Marshallissa tuota 15kiloista suuremmaksi?
    No vaikkesti selittää…

Nimetön
    Vieras

Kiitti neuvoista ja vinkeistä!.
    Päätän osaltani tämän Deluxe Bassman yhdistelyn tähän.
    Ja totean.
    Että tuli tehtyä omasta mielestäni mukavasti soiva katodibiasoitu 6V6 Bassman (no täytyy korjata että paremminkin se voisi toimia, ehkä joskus muutellaan kenties muuntajia yms biaseja tms).
    Bassoa riittää ja treblet on kirkkaat. Sävynsäätimetkin toimii OK.
    Eikä hurise vaikka kuristimen tilalla on 2.4kilonen vastus.
    Katodissa on 250ohmia ilman katodikondensaattoria.
    Verkkomuuntaja TV3 ja ulostulomuuntaja Hammon 125E.
    Seuraavaksi kun budjetti antaa myöten Sears silvertone 1484 tai jotain joka rääkättynä tosiaan ruttaantuu eikä crunchaa..

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.