40V vanhan putkivahvistimen peruskorjaus pähkinänkuoressa ?
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › 40V vanhan putkivahvistimen peruskorjaus pähkinänkuoressa ?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.9.2007, 20:17 #67135Jarkko RuponenJäsen
Moi !
Voisko joku ystävällinen sielu neuvoa, mitä uuvahtaneelle putkistyrkkarille ja lepattavalle nauhakaiulle kannattaa tehdä. Mitkä komponenetit kannattaa tsekata ? Mitä asioita pitäisi tarkkailla, jos käytössä on hyvä yleismittari ja ikivanha kiinalainen putkioskilloskooppi (skilloscope, type 325.
Elektroniikan karvalakkiosasto,
nimimerkillä: Tee-se-itse ja anna…Terveisin, Jarkko
4.9.2007, 20:57 #72922TubemanJäsenVastataanpas samalla siihen toiseenkin kysymykseen siitä scoopista..
Tuohon kiinan ihmeeseen voi olla hankala löytää tietoja,saati manuaalia.Muistelen joskus nähneeni tuollaisia myynnissä silloisessa RadioMikrossa Annankadulla,hämmästelin se kokoa,onko tuossa sellainen ryppylakka pinta ja väri harmaa tai tumma vihreä?
Nauhakaiku:Nauhan vaihto jos paljon käytetty,elkot uusiksi jos on tarvis,äänipäiden kunto,onko urautuneet pahasti,silmämääräinen tsekkaus.Putkien kunto ,putkitesteri olis kiva apulainen.Kyselitkin tuohon nauhakaikuun apua sfnetissä,mulla on tuohon skema jossa on jopa
putkienpinnikohtaiset jännitetasot merkattu,eli sillä pääsee jo eteenpäin.Mikäpä olikaan vahvarin merkki ja malli?
5.9.2007, 14:15 #72923Jarkko RuponenJäsenMoi !
Kiitos neuvoistasi !
Joo, taitaa se Scilloscope olla juuri se, jonka kuvailit. Tekeeköhän sillä mitään, putkilaitteiden kun pitäsi olla lajinsa parhaimmistoa ? Kokoa on ja kontrollipaneeli on aika askeettinen vaikkakin asiallinen. Kiitos kaikuideoista, täytyy nysvätä. Kivioja pyytää tonnin sen saneerauksesta. Mulla on Line6 delay ja kompura, jotka taitavat hakata sen joka suhteessa.
Kaiun kumit on vähän kovettuneet rissassa ja painikkeissa, jotka roiskivat, mutta äänipäät näyttävät siedettäviltä. Laite oli pudotettu, ja moottorin akselin alalaakerointi oli levähtänyt. Ostin 3mm laakerikuulan Fillarikellarista ja panin tuolinjalan polyeteenisen liukunastan lukkorenkaan alle. Hyvin pelittää.
Styrkkareita on pari: Toinen on VOX V15 ja toinen Fender Champ 12. Molemmissa on tietty vähän samanmoista häikkää.
Mulla on shema S65 nauhakaikuun, mutta ne jännittet olis tosi kiva saada. Sormet syyhyävät mittauspuuhiin, annetaan kiinan oskulle kyytiä.
Terv. Jarkko
5.9.2007, 14:39 #72924NiskanenJäsenEn tiedä mikä versio sinulla on S65 skemasta, mutta ainakin tässä näkyy alarivissä putkien kannoilta mitattavat jännitteet. Vähän nuhjuista jälkeä tosin.
http://personal.inet.fi/musiikki/echoserver/pics/Kytkikset/ECS65Schema.jpg
Oma S62 odottaa, että äänipäät tulevat takaisin Saksasta. Kolmesta käämilanka poikki, joten ne käämittiin uudelleen, ja kaikkien pinta kiillotettiin. Tässä linkki kyseiselle pajalle.
5.9.2007, 15:46 #72925uraltoneOsallistujaOma S62 odottaa, että äänipäät tulevat takaisin Saksasta. Kolmesta käämilanka poikki, joten ne käämittiin uudelleen, ja kaikkien pinta kiillotettiin. Tässä linkki kyseiselle pajalle.
http://www.bobbysreparaturen.deTämähän on mielenkiintoista!! Mitäs moinen homma kustantaa?
Mikko
5.9.2007, 15:49 #72926NiskanenJäsenOma S62 odottaa, että äänipäät tulevat takaisin Saksasta. Kolmesta käämilanka poikki, joten ne käämittiin uudelleen, ja kaikkien pinta kiillotettiin. Tässä linkki kyseiselle pajalle.
http://www.bobbysreparaturen.deTämähän on mielenkiintoista!! Mitäs moinen homma kustantaa?
Mikko
Uudelleen käämintä, joka sisältää myös kiillotuksen, maksaa 25 e per äänipää, eli ei ihan ilmaista, mutta mielestäni hinta on kohdillaan työn haastavuuden ja suorittavien ammattilaisten määrän huomioiden.:) Pelkkä kiillotus taisi olla 15e/pää, mutta sitä palvelua on saatavilla myös Suomessa.
5.9.2007, 16:12 #72927TubemanJäsenEi nuo nyt ihan sikahintaisia,kun ajattelee ettei ehkä puodista saa uusiakaan.. 🙂
Mitä tulee tuohon J.Ruposen nauhakaiun moottoriin,enpä ihmettele jos se vaappuu,tuossa näkyy olevan 6-napainen oikosulkumoottori,
niitäkään ei ihan helposti löydä.En tiedä onko kannattavaa entisöittää laitetta,aika suolasta on työkustannukset,mitähän siihen sitten kuuluisi,uusi moottori olisi
paikallaan.Elektroniikka puoli nyt menisi kotona tehtynä,vetäisi sitten viimesen päälle,putket ja pimahtaneet osat uusiksi.Skema näkyy olevan sama kuin mulla,tosin mulla lienee selkeämpi versio.
Se kiinalainen skooppi ehkä on parempi kuin ei mitään,se lienee 1Mhz härveli ,,jotenkin mulle jäi käsitys että se on jenkkiläisen Taylorin klooni ,tai sitten joku varhainen venäläis-malli joka taas oli tunnetun amerikkalaisen Regus Patoffin suunnittelema. 😉
Onhan putkilaitteet hyviä,mittalaitteiden kohdalla se tosin tietää tiheämpää kalibrointia jos tehdään sellaisia hommia joissa pitää olla mittaustulokset luotettavia.Harrastehommissa ne nyt ei ole niin väliä..
Mä uskon että hyvällä yleismittarilla pärjää pitkälle mittauksissa tuon kaiun kanssa,skooppi täydentää kyllä kivasti.Signaaligenis olis kirsikka kakunpäälle.
6.9.2007, 09:15 #72928Jarkko RuponenJäsenMoi !
Kiitos vastauksista !
Taitaa olla jotakuinkin sama schema kuin mullakin. Jäin vähän ihmettelemään, miksi oikosulkumootorissa olisi jotain häikkää, vai onko se tekniikaltaan huono. Ei siinä näyttänyt olevan muuta vikaa kuin alalaakerin puuttuminen ja rikkinäinen pohjalevy. Lepatus/huojunta aiheutunee pääosin kovettuneesta kumitrissasta. Kiviojalta ostin joskus Dynacordin trankkumalliin uuden kumipyörän. Niillä lienee räätälöityjä varaosia Dynacordeihin, kun ne kuulemma muuttelevat DIN-liittimiäkin plugien jakeiksi.
Terveisin, Jarkko
6.9.2007, 11:03 #72929TubemanJäsenEihän siinä moottorityyppinä ole mitään vikaa,vaan jos se laakerointi on kuralla..
6.9.2007, 13:32 #72930NiskanenJäsenEihän siinä moottorityyppinä ole mitään vikaa,vaan jos se laakerointi on kuralla..
Paitsi että tarvii taajuusmuuntimen jos kaipaa kaikuun portaattomasti säädettävää moottorin nopeutta. 🙂
6.9.2007, 16:50 #72931TubemanJäsenEihän siinä moottorityyppinä ole mitään vikaa,vaan jos se laakerointi on kuralla..
Paitsi että tarvii taajuusmuuntimen jos kaipaa kaikuun portaattomasti säädettävää moottorin nopeutta. 🙂
Niinpä,vaan muinainen suunnittelija on oivaltanut sen moninapaisuuden nopeudensäätöön .Näitä moottoreitä löytyy esim tuulettimista,ja liesituulettimista.Tässä kyseisessä Dynacordissa se löytyy.
6.9.2007, 17:55 #72932NiskanenJäsenJuu, kaksi nopeuttahan näissä on, aivan kuten Echoleteissakin.
6.9.2007, 18:51 #72933Jarkko RuponenJäsenMoi !
Moottorin laakerointi tuli yhdellä 3mm laakerikuulalla ja liukunastalla suvereeniin kutoon. Kaksi nopeuttahan siinä on, ja erilaisille äänipääkombinaatioille on painokytkimet. Kaikuja on riittävästi, mutta niitä pystyy käsitykseni mukaan räätälöimään lisääkin. Tosin en tiedä miten, vai osaisko joku täällä neuvoa ?
Terveisin, Jarkko
7.9.2007, 04:40 #72934TubemanJäsenKaikujen lisäys vaatisi moottorin kierrosten säädöltä enemmän vaihtoehtoja,ja äänipäiden lisäämistä varmaankin,uskoisin kaikulaitteen nauhanopeuden olevan luokkaa 19,5cm/s ,eri vaihtoehdot lisää tai vähentää nopeutta,,kovin alas sitä ei voi laskea koska tuon ikäisissä laitteissa se huonontaisi jo soundia,eli suomeksi taajuusvaste ja dynamiikka kärsisi siitä.
7.9.2007, 09:46 #72935Jarkko RuponenJäsenMoi !
Mä luulen, että se kaikumallien lisäys perustuu olemassaolevien äänipäiden kombinaatioiden lisäämiseen.
Jarkko
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.