4 ohm-8ohm

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Valtonen
    Jäsen

Hei
    Itselläni on toisena vahvistimen epiphonen 5w putkicombo. Kaiutin on fiksusti liitetty perus-plugilla vahvistimeen, eli vaihto kaiuttimien välillä on helpoa. Ongelmana on mistä saada 4ohm kaiuttimia? Vai voiko 8ohm käyttää tuossa huoletta, vai rikkooko vahvistimen? Itse en muista/tiedä mitenpäin nuo ohmi vaihdot menivät? Kiitos.
    T. Antti

okabass
    Osallistuja

Hei
    Itselläni on toisena vahvistimen epiphonen 5w putkicombo. Kaiutin on fiksusti liitetty perus-plugilla vahvistimeen, eli vaihto kaiuttimien välillä on helpoa. Ongelmana on mistä saada 4ohm kaiuttimia? Vai voiko 8ohm käyttää tuossa huoletta, vai rikkooko vahvistimen? Itse en muista/tiedä mitenpäin nuo ohmi vaihdot menivät? Kiitos.
    T. Antti

MOI

Mulla oli laitettavana varmaan samanlainen kone. Muistaakseni sen päätemuuntajassa on 4 ja 8 Ω käämit. Laitoin ko. koneeseen toisen kaiutinjakin (kait 8Ω). Siinä muuntajassa on käämit merkitty. Saattoi olla kyllä, että merkinnät on kotelon sisällä.

Hyvin todennäköisesti voit käyttää, mutta se ei ole täysin varmaa. Putkikone toimii teknisesti parhaiten oikealla kuormalla (teho,taajuusvaste).

BTW. Siinä kannattaa minusta laskea vahvistusta. Taisin muuttaa ekan putken katodille pelkän 3k3 vastuksen.

Hallen
    Jäsen

MOI

Mulla oli laitettavana varmaan samanlainen kone. Muistaakseni sen päätemuuntajassa on 4 ja 8 Ω käämit. Laitoin ko. koneeseen toisen kaiutinjakin (kait 8Ω). Siinä muuntajassa on käämit merkitty. Saattoi olla kyllä, että merkinnät on kotelon sisällä.

Hyvin todennäköisesti voit käyttää, mutta se ei ole täysin varmaa. Putkikone toimii teknisesti parhaiten oikealla kuormalla (teho,taajuusvaste).

BTW. Siinä kannattaa minusta laskea vahvistusta. Taisin muuttaa ekan putken katodille pelkän 3k3 vastuksen.

MOI
    Juuri näin.
    Mulla on kyseinen laite ja sieltä löytyy 8 ohmin tapsi.
    Nyt menee muistin varassa mutta taisihan siellä olla 16 ohminenkin.
    Eli taitaa olla sama ulostulomuuntaja siinä nuppi versiossa jossa on 4,8 ja 16 ohmiset
    kaiutin valinnat.
    http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=269&CollectionID=13

Valtonen
    Jäsen

Kiitos vastauksista! Sieltä muutajasta löytyy kyseiset johdot, mutta miten toimia niiden kanssa?
    kiitos taas vastauksista.
    t. Ant

edit: Pitää siis laittaa uusi jakki, mutta miten kytkentä? (Aloittelijakysymys, mutta jostain on vain pakko alkaa 😉 )

okabass
    Osallistuja

Kiitos vastauksista! Sieltä muutajasta löytyy kyseiset johdot, mutta miten toimia niiden kanssa?
    kiitos taas vastauksista.
    t. Ant

edit: Pitää siis laittaa uusi jakki, mutta miten kytkentä? (Aloittelijakysymys, mutta jostain on vain pakko alkaa 😉 )

MOI

Siis joka (4, 8Ω )johtoon  jakki perään (“kuumaan” tai “kärkeen”). Maa on yhteinen ja muistaakseni musta johto (?). Vain_yksi_ kaiutinlähtö (jakki) kerrallaan käytössä.

Toi oli mulla.
    http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=254&CollectionID=13

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.