3D putkiradio
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › 3D putkiradio
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.7.2015, 09:50 #69377toyopetJäsen
En nyt oikein tiedä mihin tämän kysymyksen olisi sijoittanut, tämä on ehkä väärä osio.
Kysymys koskee lähinnä kaiutinkytkentää ei vahvistinosiota.Jostain luin näistä “3D” radioista, siis edessä yksi kajari ja molemmilla sivuilla yksi, että sivukaiuttimet on kytketty keskenään vastavaiheeseen.
Kun lähdetään niitä sivukaiuttimia kytkemään, onko ne sähköisesti samassa vaiheessa jolloin niiden kartion liike on vastakkainen vai sähköisesti vastavaiheessa, jolloin kartion liike on kuitenkin samansuuntainen?
Jos ne on sähköisesti saman vaiheiset, niin onko ne sitten vaiheessa vai vastavaiheessa etukaiuttimen kanssa?
Jos ne taas on vastavaiheiset sähköisesti, niin sitten toinen on tietysti samassa vaiheessa etukaiuttimen kanssa.Ymmärsikö kukaan? 😀
31.7.2015, 16:24 #89773T.S.JäsenLienee vaikka mitä virityksiä?Tässä HELKAMA HR 767W 3D radiossa on vaan yksi kajari ja pahviputkilla tuotu ääntä päissä oleviin kajarinnäköisiin aukkoihin!.En tiedä missä vaiheessa se ääni on 1 kajarin takaa otettuna
3.8.2015, 10:45 #89774toyopetJäsenJoo, ei ole pahviputkia vaan ihan kolme goodmanssia. Jossain vaiheessa on käry käynyt valintakatkaisijassa ja sen takia ei johdoista saa oikein tolkkua, miten ne pitäisi olla. Yksi kaiutin toimii ja kuuluu, todennäköisesti muutkin kaiuttimet on ehjiä mutta kytkentä vaan puuttuu.
Ja mitä todennäköisimmin noissa kaikissa on melkolailla sama kytkentätapa mutta mikä?
Vai pitääkö kokeilla?3.8.2015, 14:07 #89775artosaloJäsenKokeile kumpaakin vaihtoehtoa ja jätä siihen, joka soi luonnollisemmin.
3.8.2015, 14:27 #89776T.S.JäsenTäs HELVAR celestion mikä mulla myynnissä on bassot päissä rinnan ja keskellä 1 diskantti joka lyytti sarjassa.Kajariin ei ole merkittypisteillä napaisuutta.Toi toinen Iso HELVAR on erilainen bässo keskellä ja diskpäissä.Pitää ottaa hyllystä ja katsoa kytkentä.Näissä ei ole mitään kajarinvaihtokytkimiä.minkä merkkinen se sun on.Mulla on soikeita GODMANSeja on irrallaa ,iso ja pieni ,jos sulla kajari rikki?.ASA on purettun merkki,yhden ASAn 3D korjasin mutta ei oo minusta CELESTION veroinen ääni niilaiton toisen osiksi.Vaikka ASAssa on oikea takaa suljettu diskantti jo.Petäjäveden puhelin ja radiomusesota saa scemojaT.S.
12.8.2015, 17:24 #89777F-JagOsallistujaHei
Sissi A3 olisi varmasti pätevä kaveri näiden juttujen kanssa. Mulla on 3 Saloraa, joissa soikea kokoäänialuekaiutin eteen, ja ja etukulmissa pyöreät 10 senttiset (4″). Pikkukajarit ovat rinnan ja syöttö niille muistaakseni 5 uF (bipolaarisen?) elektrolyytin kautta. Kaikki kajarit Salorassa 4 ohm. Öö, jossain taisi olla kytkiskin…. kas tässä pieni:
http://salora.name/radiot/mallisto/ULA/RIVIERA_59/SALORA_RIVIERA_59_kaavio.htm
Muuten, Goodmans ei ole putkiradiossa vakuuttanut. Ainakin isompana kajarina Isophon on rautaa!
EDIT: Taitaa se pikkukajarien sarjakonkka olla sittenkin 25 uF kytkiksen mukaan. En taida ruveta availemaan radioita.
13.8.2015, 18:59 #89778T.S.JäsenHELVAR CELESTON CONCERTO onkin erikoine bassa 6x 8″” DEW saksalainen ja päissä 2x rinnan goodmans keskialue ja keskellä oikea diskantti kuin mainitsemassani ASAssa ja niille on toinen päätemuuntaja?,schemaa eiole mulla.Lähtee uskomattomat bassot DEWstä,ei uskois yhdellä EL84lla,voi muuten olla että on venakko 6Pii14L joka on ylitehoinen EL84,yhteen olen vaihtanut?.T.S.
19.8.2015, 20:33 #89779T.S.JäsenOlen romuttanut vanhoja 80-L kajareita ja lämmittänyt uunia lastulevyllä.On sattunut tuleen eräitä joissa toisena ns “orjabasso” jossa ei magneettia eikä puhekelaa ollenkaan.Minusta sekin on erivaiheesa kun basso menee siäänpäin kartio niin pakko “orjabasson ” kartio tulla ulospäin?,miten se pelaa?.T.S
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.