15-20w projektijahkailua (Gibson GA-30RV klooni)

Home Foorumit Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse Putkivahvistimet 15-20w projektijahkailua (Gibson GA-30RV klooni)

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Meikäläistä ei varmaan oteta täällä enää kovin tosissaan kun en saa aikaiseksi mitään muuta kuin suunniteltua uusia projekteja jotka ei ikinä etene mihinkään mutta jatketaan samalla hyväksihavaitulla linjalla  ::)

Kävin tossa testailemassa jäsen Hellhoundin uusinta luomusta eli Santa Cruzia (onks se suomeks joulukuusi?) ja mua rupes mietityttämään että minkä helvetin takia mulla on lattia täynnä kaiku- ja säröpedaaleja? Ja sitten toisaalta ronttailen mukanani 50-wattista nuppia (jota ei ikinä pääse luukuttamaan, ei kotona, ei reeniksellä eikä keikalla..) ja paskamaisen painavaa kaappia kun asian voisi tehdä vähän helpomminkin. Mä oon tosiaan tähän asti ollut ihan mehuissani noista vintage-rojuista mutta nyt on ruvennut itseänikin mietityttämään että sen vintage-meiningin pohja vähän putoaa kun on lattia täynnä kaiken maailman digidaalikaikua ja diodisuristinta.

Eli mikäs laite täyttäisi tällaiset vaatimukset: 1×12 kombo, tehoa jotain 15-20w, toimiva master-volume jotta saa jo kotivolyymeilläkin kunnon rosot aikaiseksi sekä kunnollinen reverb. Soundipuoli saisi olla hyvin maanläheinen, ei tarvita sirkkelisäröjä vaan ihan rokkenroll- ja blues-juttuja soittelen. Dynamiikkaa pitäisi löytyä sen verran että ihan kitaran volumea säätämällä pääsisi puhtaista kevyisiin soolosäröihin, tietenkin puhdas soundi pitää myös olla kohdallaan. Toi Santa Cruz toimi siinä hommassa ihan tajuttoman hyvin, ihan sellaista skaalaa ei varmaan tarvita mutta sinnepäin kuitenkin. Varmaan yksi kanava riittää jos vaan vire on kohdallaan ja jostain syystä kuvittelisin että 2x6V6 voisi olla mun juttu? Omaa korvaa miellyttää esim. Brian Setzerin soitto ihan mielettömästi, eikös se vetele aika pitkälle kitara-nauhakaiku-bassman-periaatteella ja kitaran volumella ja mikki-switchillä säädellään säröt kohilleen?

Mikäs laite täyttäisi sopisi yllämainittuun kuvaukseen? Ja mistäs löytyisi moisen rakentamiseen hyvät skemat ja leiskat?

harryk
    Jäsen

;)Bluetone Dusty Road kattaa mielsestäni muutoin nuo vaatimuksesi, mutta siinä ei ole jousikaikua eikä tule. En ole itse kovin innostunut jousikaiusta ja käytän lähinnä lyhyttä digital delay-viivettä leadeja soitellessa. Jos olet huomannut, syö kaiku vahvistimen sointia tosi paljon. Jos soittelee rautalankaa, ymmärrän kaiun käytön, mutta muutoin ei jousikaikua mielestäni tarvitse. Dusty Roadin skema löytyy kotisivuiltani http://www.bluetone.fi kohdasta “Schematics” ja Bluetone Dusty Road Head. Siinä on mm. 2x6V6-pääteaste, joka on ainakin tähän asti riittänyt paikkaan kuin paikkaan keikoilla käytäessä. Ainoa isompi haaste on 2-kanavaisuus joka vaatii releiden käyttöä. Tuohon peliin on helppoa laittaa myös VVR (Variable Voltage Regulator), jolla voi sitten säätää vahvarin kokonaisvolumea perinteisen matervolumen sijaan. t. Harry 

villems
    Osallistuja

Kyllähän noita projekteja on itselläkin enempi tuonne pöytälaatikkoon tullut suunniteltua.  🙂

Pari ehdotusta, jotta saadaan pallo rullaamaan (näistä ei ole henk.koht. kokemusta, muutako mitä olen foorumeilta lukenut):

Tuota santa cruzia lähellä voisi olla brownnoten D'lite (johon vois lisätä reverbin). Toinen mielenkiintoinen voisi olla SirElwoodin tekemä lightning reverbillä.

Muut jatkakoon tästä. (jaa, Harry kerkesikin ensin)

Kiitos vastauksista! Toi harryk:n Dusty Road kuulostaa ideana ihan mielenkiintoiselta, mutta mä en oikeen innostunut tohon säröpuoleen  :- Kuulostaa mun makuun ihan liian kuivalta, eiks toi ole viimesen päälle niin sanottu Marsun näkkäri-särö?. Noista Harryn laitteista ehkä mun korvaan parhaalta kuulostaa toi Liverpool, siinäkin on vaan gainia ehkä 90% enemmän kuin mä ikinä käytän. Laitetaas tästä vähän sellasia soundi-ideoita mistä tykkään:

Tosta kuulee hyvin mihin reverbiä tarvitaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=7dJwtzcb-dY

Tässä on kanssa “lämpö” kohdallaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=3H0N7wJjomk

Tässäkin on soundi kohdallaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=YnutK1HhY9E

Tässä on kanssa kaikki kohdallaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=KkXv-_Jk6eI

Tämän enempää en säröä tarvitse:
    http://www.youtube.com/watch?v=3h6QUeuzGGI

Mua noin muutenkin innostais ajatus ihan yhdestä kanavasta jolla saisi kaikki soundit puhtaasta tuohon vikaan pätkään asti, onkohan ihan realistinen toive? Täytyykin käydä läpi noi D'litet ja Matchlessit, löytyiskös jostain hyviä sampleja? Joku esim. Gibsonin vanhempi 6V6-combo skaalattuna tai muuten järkevällä master-volumella voisi olla aika mielenkiintoinen, enpä vaan tiedä kuinka niissä dynamiikka riittää? Mites joku ihan perus 5E3, saako sen “laulamaan” ja taas toisaalta siistiytymään ihan volumea ja soittotatsia muuttamalla?

harryk
    Jäsen

Nuo saundiklipit selittää enemmän kuin tuhat sanaa. Haussa on mielestäni tweed-eran särösaundi, jolla ei tosiaan ole mitään tekemistä mm. marsun särömaailman kanssa. Tein Putkisen Ykälle Pro Tweed 5E5A:n, jossa lähestytään mielestäni tätä haettua genreä. En vaan itse ole ollenkaan innostunut tuosta särömaaimasta. Joku tykkää tästä ja joku tuosta. Tein yhden 5E3:n, jossa särömaailma on jotain perusfenkun ja marsun väliltä. Siitä ei vaan oikein puhtaita ulos saa. Minulla vaan loppuu ideat tässä paikassa kyllä tähän. t. Harry

No juu, olis pitänyt tietysti selittää heti alkuun tarkemmin mitä ollaan hakemassa mutta kun se on omassa mielessä niin kirkkaana niin ei aina ymmärrä että maailmassa on olemassa muutakin kuin se mitä itse haluaa  ::)

Joo tollasta tweed-tyylistä säröä haetaan mutta ehkä vähän sivistyneemmässä muodossa. Noissa tuppaa mennä soundi niin puuroksi ja varsinkin bassopää ihan sekaisin kun rupeaa menemään kunnolla murolle. Mutta varmaan jotain tweedia pohjaksi, riittääköhän vaan 2x6V6 jos kuitenkin pitäisi cleanitkin saada kuulumaan ihan keikkavolyymeilla?

Nimetön
    Vieras

Tee tweed bandmaster, pro tai super (sama vahvistinosa, eri elementtikombinaatiot) bassman tonestack:lla. Vähentää tweedkoneille ominaista keskiäänimäärää, ja näin ollen ei puuroudu säröllä. Noissa on 2x6L6 ja tehoa jotain 25-30W, mutta voihan tuommoisen toki tehdä myös 2x6V6 päättellä. Lievästi modattu bandmaster on yksi parhasta vahvaimista mitä olen (tähän mennessä) tehnyt. Tuohon on myös melko helppoa lisätä kaiku, joskin suosittelen lämpimästi erillistä reverb unittia.

Vai miten olis suoraan Bassman 6V6:lla ja reverbillä? Onkos noissa suuri ero toisiinsa, meinaan bassman vs. bandmaster/super/pro?

Kuinkas kovaääninen tollanen Bassman on ihan alkuperäisessä kuosissaan, meneekös se ruvelle jo järkevillä volyymeillä vai heliseekö pubissa tuopit ennenkuin alkaa soundi lämmetä?

villems
    Osallistuja

Tuolla ampwares sivuilla on paljon noita fenderin skemoja. Katselin, että tuommonen deluxe reverb (ab763) vois olla hyvä lähtökohta. Siitäkö ottaa normal kanavan pois ja vibraton pois vibrato kanavalta ja miettii jonkunlaisen master volan niin siinähän olis 22wattinen vahvistin reverbillä varustettuna tekemistä vaille valmis.

Nyt kun tässä yön yli pohdiskelin niin tulipahan vaan mieleen että tässä taidetaan vähän niinkuin keksiä pyörää uudelleen  ::)

Toisin sanoen, osaakos joku sanoa jonkun putiikkifirman tekeleistä kuvaukseen sopivaa laitetta? Kuitenkin luulen että näillä Matchlessin, Dr.Z:n, Buddan ym. ukoilla on jokunen testikappale takana ennenkuin kaupalliset mallit lähtivät levitykseen.. En siis tahdo mitenkään mollata tämän foorumin osaajia mutta pelkään vaan että jos mulle jää itselle liikaa vapausasteita niin metsään mennään että helisee..

Eli siis tweed-henkinen kombo, saa tosin olla vähän sivistyneempi käytökseltään, hyvä reverb, toimiva master-volume ja 15-20w, kiitos  🙂

harryk
    Jäsen

::)Teen yhden tyhmän kysymyksen. Oletko aikeissa tehdä itse vahvarin vai oletko hankkimassa valmista peliä? Tällä foorumilla esitellyt vahvarit perustuvat 80-90 % johonkin alkuperäiseen hyväksihavaittuun skemaan jota sitten on modailtu omien mieltymysten suuntaan. Jos haluaa suunnitella puhtaalta pöydältä jonkun nykyisiä paremman putkikitaravahvistimen, vaatii se jo pientä ihmettä. Kaikki ns. boutigue-sarajan tekijät (Matchless, Budda, Dumble, ym.) ovat lainanneet tai varastaneet perusideansa omiin tuotoksiinsa joko 40-50-luvun putkikäsikirjoista tai Fenderiltä, Marshallilta, Voxilta tai Gibsonilta. He vaan yleensä satsaavat huippulaatuisiin osiin jotka myös maksavat. Eli ei juuri mitään uutta auringon alla. Monikin tämän foorumin jäsen pystyy noiden kuvailujesi pohjalta tekemään sinulle juuri sellaisen pelin kuin haluat riippuen tietysti siitä, että olet siitä valmis myös maksamaan jotain. Tuollaisen yhden käsintehdyn point-to-point-putkivahvistimen rakentelu ottaa n. 40-50 tuntia riippuen mm. siitä hommataanko puukotelo alihankintana ym. 2-kanavaisen  combon osien hinta on ämyreineen äkkiä n. 600 euroa. Harry

Tarkoitus on siis itse itselleni rakentaa soittokone. Se on tiedossa että näiden putkikoneiden kytkennät juontuu suurimmaksi osaksi sieltä 40- ja 50-luvuilta, silloinhan ne putket ja niiden kytkennät kehitettiin. Mutta se on mun mielestä kyllä ihan tyly fakta että näillä herroilla dumble, mathcless, budda ym. on takana niin monta tuntia testejä ja kokeiluja ja onnistumisia ja epäonnistumisia että luulisin heidän laitteensa olevan aika lailla loppuun asti mietittyjä.

Tästä päästäänkin siihen että haluaisin löytää valmiiksi toimivan skeman ja leiskan (ja jos jostain löytyisi vielä osaluettelokin..) joiden perusteella saisi rakennettua hyvältä kuulostavan ja hyvin toimivan laitteen. Tiedän myös senkin että täältä löytyy kavereita jotka sen mulle osaavat tehdä mutta se ei nyt olekaan tämän jutun idea. Saa niitä kaupastakin valmiiksi hyviä laitteita mutta mä haluaisin tehdä sen itse. Olen vaan oppinut tuntemaan itseäni vuosien varrella sen verran, että ei kannata lähteä ihan sokkona metsään juoksemaan. Kuten todettu, mitä enemmän vapausasteita, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tämä menee kiville. Mua ei laitteen tekeminen itsessään huolestuta lainkaan vaan se että nää laitteet on noin “sielunsa” puolesta mulle ihan voodoota. En mä osaa erottaa mikä johto pitää viedä kauas jostain toisesta johdosta ja taas mikä vastus pitää olla 90 asteen kulmassa mihin vastukseen. Tässä on juuri se juttu miksi haluaisin tehdä sellaisen projektin joka noin lähtökohtaisesti voi onnistua.

Puutyöt ja metallityöt ei ole mikään ongelma ja se on hyvin tiedossa että kaikki maksaa ja veikkaan että mulle ei toi 40-50 tuntia tule ihan riittämään. Sen verranhan menee jo auton maalauksen pohjatöihin..

harryk
    Jäsen

Joihinkin noihin mainittuihin boutique-vahvareihin löytyy skemoja mm. täältä http://www.schematicheaven.com ja googlettamalla lisää. Layouttien kanssa on jo vähän vaikeampaa. Perinteisiin Fenkkuihin löytyy myös leiskat tuolta heavenista. Nuo boutique-maakarit yrittävät varjella salaisuuksiaan mm. laittamalla tiettyjä osakokonaisuuksia epoksiin ym. estääkseen piirien kopioinnin ja osa ymppää tahallaan jopa virheitä kytkentäkaavioihin. Tätä on harrastanut mm. Mesa. Jos et ole koskaan tehnyt yhtään putkivahvistinta on yksi vaihtari tehdä se jostain kitistä kuten Uraltone Jr tai Ceriatone (www.ceriatone.com) ym. Niiden osat yleensä hyvälaatuisia ja ohjeiden mukaan tumpelokin saa ne kasaan ja toimimimaan. t. Harry

Jallu
    Jäsen

Oletkos tutkaillut Gibsonin/Epiphonen malleja?
    Gibsonhan oli käsittääksen the vahvari bluesmiesten keskuudessa aikojen alusta 60-luvun alkuun asti.
    Esimerkiksi seuraavissa linkeissä esiintyvä sister Rosetta Tharpe näyttää soittelevan ilmeiseti GA-20 vahvarilla.
    http://www.youtube.com/watch?v=4xzr_GBa8qk
    http://www.youtube.com/watch?v=JeaBNAXfHfQ
    Skemoja löytyy gibsonin saitilta http://www.gibson.com/Service/Tech/Schematics/
    GA-30 RV invader voisi olla sellainen mitä haet. Minullapa sellainen on huoneen nurkassa 🙂 http://www.gibson.com/Files/schematics/GA-30RV.pdf
    Omasta invaderista voin laittaa valokuvaa layoutista, siitä saa varmasti hyvää osviittaa.
    1*12″ combon tekemällä siihen voi löytyä päätemuuntajakin fenderin muuntajista. Itsellänihän on ollut ongelmana löytää alkuperäistä vastaava päätemuuntaja 4-ohmiselle kahden ämyrin rinnankytkennälle.

Ei Jallu ollenkaan hullumpi idea, tohon vaan toimiva master-volume niin vot. Etusessa näyttäisi olevan 6EU7-putket mutta niitäkin näyttää Uraltonelta saavan. Onkos toi sun kone ihan soittokunnossa, jos pääsisi oikein testaamaan?

Jos millään viitsit, niin räpsi ihmeessä sisuksista ja ulkokuoresta kuvia, tuo olisi ihan oikeasti mielenkiintoinen laite.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 85)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.