Vs: Vs: EL509 SE
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › EL509 SE › Vs: Vs: EL509 SE
Tuskinpa kukaan pystyy antamaan muuta kuin valistuneita arvauksia. Minäkään en sano mitään ennenkuin olen päässyt analysoimaan miten vahvistimen eri asteet toimivat nykyisellään, ja toimivatko niin kuin olen ajatellut.
Etupäässä oli alkuvaiheessa ymmärtääkseni liian vähän vahvistusta ja nyt olen ymmärtänyt että sitä onkin liikaa.
Kyllä vahvistimesta oiva peli saadaan, mutta ensi pitää tutkia ja vasta sitten tinailla.
mrradio oli Sehr Intressant pääteputkityypin valinnan suhteen. JJ:n valmistama EL509 on käytännössä sama kuin PL519 – jota ei enää valmisteta – paitsi, että EL509:n kantakytkentä on sama kuin muissa perus oktaalikantaisissa pääteputkissa. Lisäksi hehkujännite on 6,3 V.
Minä amatöörinä olen todennäköisesti käyttänyt vääriä termejä väärissä yhteyksissa, mutta ajatuksena oli että etuaste säröytyisi vähän enemmän, kun taas pääteaste voisi säröytyä vähän vähemmän. Tulee käytettyä sanaa gain väärissä paikoissa, pahoittelut siitä. Mutta ehdottomasti seuraavaksi mittaillaan.