Vs: Vs: 6550->EL34 ja biasointi
Home › Foorumit › Vahvistinrakentelu ja muu tee-se-itse › Putkivahvistimet › 6550->EL34 ja biasointi › Vs: Vs: 6550->EL34 ja biasointi
Olen vaihtamassa Koch Powertone II:n päätteeseen 6550:n tilalle EL-34:t ja ajattelin uskaliaasti tehdä itse biasoinnin. Tätä varten olen tavannut uraltone-ohjetta muutamaan kertaan.
Aloin huolestumaan että kuinka käy biasoidessa kun 6550:lle on säädetty varmaankin reilusti isompi anoditehohäviö kuin EL-34:lle.
Esimerkki: 6550-parille 70% mukaan säädetty tehohäviö voisi olla 2*42*0.7 = 58,8W. EL-34-parin SUURIN sallittu tehohäviö on vain 50W, joten onko ne entiset ennen kuin ehdin mitata ja laskea kaikki arvot ja tehdä uuden säädön?Kysymys kaksi: Jossain toisessa ohjeessa neuvottiin mittaamaan anodipinnin ja muuntajan ensiöulostulon välinen resistanssi ilman pääteputkia, standby päällä. Onko merkitystä onko putket paikoillaan vai ei ja onko vahvistin (hehkut) päällä vai ei?
Kysymys kolme: Sattuuko kukaan tietämään onko k.o vahvistimessa katodilla biasointivastusta? Erään postauksen mukaan Koch Twintonessa olisi. Joo, selviää se kun avaan kopan mutta kysyin kuitenkin.
1) Kannattaa säätää bias-potikasta (sellainen ilmeisesti löytyy? oletko katsonut kytkiksestä?) biasia ensin pienemmälle ja sitten mitata ja säätää kohdilleen. Liian pieni bias aiheuttaa vain huonomman soundin, ei hajota mitään.
2) Kysymyksestä ei selviä, minkä takia tuo pitäisi mitata, mutta resistanssia ei voi kuitenkaan mitata virrat päällä eli siinä ohje on oikeassa. Anodipinnin ja muuntajan ensiöulostulon pitäisi olla suoraan kytketty toisiinsa, joten resistanssin luulisi olevan 0 ohmia ja mittauksen olevan turha, ohje voi olla siis virheellinen tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.
3) Selviää myös kytkentäkaaviosta. Jos kyseessä on katodibiasoitu peli, niin bias säädetään katodivastuksen arvoa muuttamalla eikä bias-potikkaa yleisesti ottaen ole kytkennässä ollenkaan.