Vs: Vs: 50Hz karkoitus yritys numero xxxx1

Home Foorumit HI-FI tee-se-itse Hi-Fi-vahvistimet 50Hz karkoitus yritys numero xxxx1 Vs: Vs: 50Hz karkoitus yritys numero xxxx1

#79046
Tohtori R
Jäsen

:DOnneksi olkoon. Pitkää pinnaa vaaditaan näissä hommissa, mutta kun vehje toimii aherruksen jälkeen, on olo kuin maratonin jälkeen. Erittäin siistiä johdotustyötä. Täytyy tulla oppiin, jotta itsekin oppii tekemään noin siistiä jälkeä. Kiinnostaa muuten nuo sinun logiikoilla ohjatut releratkaisusi. Olen itse tehnyt aikanaan yhden 4-kanavaisen kitaravahvarin vanhan Elektor-lehden pohjalta jossa käytettiin tuollaista ratkaisua. Siitä tuli vaan aika hankalasti rakennettava sen aikaisella piirilevyjen suunnittelutekniikalla. Olisiko sinulla tähän joku helpompi toteutusmalli, sillä ajattelin vielä joskus tehdä yhden “Bluetone Paradisen” neljällä erilisellä etuasteella. 

ai että siistiä johdotusta!  😀 mä kun kelasin että kehtaanko edes laittaa kuvaa tänne vahvistinexperttien naurettavaksi!

en nyt ihan tajunnut mitä “toteutusmallia” tässä nyt haetaan mutta selitetään nyt sitte “jotain” 😀

eli ihan alkujaan piirrän piirilevyn (jotka on mun tapauksessa aina 2-puolisia kun helpottaa suunnittelua kummasti) ARES nimisellä softalla. (jos en väärin muista niin netistä saa ARES LITE nimisen ilmasen softankin joka on kyllä jotenkin rajottunut muistaakseni…). mä olen aikanaan opetellu tekemään niin että noin yksinkertasissa korteissa kun tossa päätteessä nyt on missä on vaan 1 pieni prossu, sen oheissälät ja muutama rele en ole mitään kytkistä edes vaivautunut tekemään vaan asetellu komponentit halutuille paikoille vetäny vedot niihin (kytkis muodostuu päähän) ja sen jälkeen pyrkiny täyttämään kaiken ylimääräsen piirilevytilan maapotentiaalilla (säästää myös teoriassa syövytysaineita kun on vähemmän syövytettävää) ja ehkä vähentää häiriöitä jossain sovelluksissa!

sit oon printannu ohjelmasta molemmat puolet erikseen laserkalvoille nitonu ne yhteen (tarkasti kohdikkain) ja heittäny valmiiksi valotuslakan sisältävän piirilevyn (näin onnistuu yleensä paremmin kun itse lakatuilla) kalvojen väliin ja kalvot UV valotus laitteeseen kolmeksi minuutiksi! sen jälkeen normaalisti lipeessä ekaks liottaa ylimääräset lakat pois sitte kortti pulputtelemaan natriumpersulfaattiin kunnes on valmis. lopuksi pesee kortin ja pysäyttää syöpymisen jollain vahvalla viinalla!

noi syövytysjutut on aina vähä sellasia mitä ihmiset karsastaa kotioloissa johtuen ehkä siitä vanhasta ferrykloridista jota en kyllä ikipäivänä huolis omaan kotiini pisaraakaan! se kun tuppaa sotkemaan aika huolella ja sit siinä on vielä sellanen ikävä piirre että kun sitä lämmittää siihen +50c (pakko että prosessi toimii) niin se höyry jota siitä nousee ruostuttaa kaikki mahdolliset ovenkahvat sun muut metalli esineet siitä huoneesta!!! toi natriumpersulfaatti ei tee sitä + se on läpinäkyvää joten kortin valmistumisen seuraaminen onnistuu poistamatta kortia litkuista! noi litkut voi sitte huoletta käyttää uudestaan kunhan säilyttää vaan tiiviissä muovitonkissa! ja molempia (sulfaatti, lipeä) saa esim partcosta eikä tarvii ostaa mitään 20kg säkkejä jos haluaa kokeilla.

mulla nyt on valotuslaitteet, syövytyslaitteet jne koska teen kortteja sen verran paljon mutta noi hommat onnistuu kyllä ihan ämpäreissäkin siinä pitää vaan muistaa “huljutella” välillä kun tossa mun aparaatissa nousee tankin pohjasta ilmakuplia jotka hoitaa sen puolen!
valotuslaitekkaan ei ole ongelma! netti on pullollaan kikkoja millä saa valotettua mutta se ehkä paras vanha kikka jos ei halua satsata satoja euroja valotuslaitteeseen on hommata jostain romarilta/kirpparilta jne vanha skanneri! siitä sisuskalut huitsinevadaan ja vaikka onniselta tai jostain kuristin, sytytin ja pari uv putkea… ei maksa paljoa ja on jo ihan pro vehje! 😉 valotuslaitteessa kun pitää sen lasin olla sellasta uv valoa läpäsevää mallia ja skannereissa se on sellasta ja siinä on se kehikkokin valmiina ainoa miinus on 1-puolisuus mutta kortin voi teipata kalvojen väliin ja kääntää välillä!

sitte noi prossut… toi päätteessä jököttävä on atmelin AtTiny2313 eli 8 bittinen pikkuprossu jossa on toimintoja jo sisäänrakennettuna vaikka kuinka paljon noita on sitte erilaisia eri käyttötarkoituksiin se iso prossu siinä mun vahvistimen ohjainkortissa (kuva alla) on AtMega162 ja siinä on jo enemmän muistia, i/o-nastoja jne muita toimintoja. sillä hoidan sitte LCDn, napit, kaukosäädön, käynnistykset jne kaikki samalla lutikalla! esim releen ohjaaminen on helppoa. laittaa vaan jonkun ohjaintrankun esim bc337 releen vetokäämin ja maan väliin sitte kannalta vastuksen kautta suoraan prossun i/o-nastalle. sen jälkeen se on vaan softasta kiinni koko releen toiminta!

mä oon käyttäny sellasta koodin kirjoitus/kääntäjä ohjelmaa kun CodevisionAVR josta on netissä myös ilmaisversio jossa kaikki toiminnot on käytössä jne ainoa rajotus tais olla(ainakin joskus oli) ohjelman maksimikoko joka ei voinu ylittää 1kb rajaa (kuullostaa pieneltä mutta ei välttämättä ole) eli sillä pääsee alkeet taitava alkuun kun ostaa pari issikkaa ja hakee ohjelmointijohdon (kanda systems STK200+/300) kytkennän vaikkapa tietomyrskyn sivuilta (5 piuhaa tietokoneen rinnakkaisporttiin) ja homma pelaa sillä eikä taaskaan maksa kun muutaman euron! tekemällähän oppii ja nälkä kasvaa syödessä tossa munkin vahvaimessa se pääsofta on yli 12k johtuen siitä että siinä lcdllä valikot scrollailee kun sitä näppäilee eli ei ihan kevyt softa + toimintoja on ihan kiitettävä liuta muutenkin!

tulikin näköjään selitettyä elämäntarina!  ;D mikä se kysymys olikaan?? osuinko edes lähelle kertaakaan??  ;D

toi ohjainkortti on väliaikaseksi tehty että pääs koittamaan päätteitä ja virittämään hurinoita lomalla. se korvautuu kokonaan uusilla korteilla ja saa pienen hammondin teräskotelon ympärilleen ja iiison kasan pieniä signaalireleitä ohjaamaan eri äänilähteiltä signaalia, askelvaimenninta, ulostuloja jne! tolla nyt vaan saa aparaatin päälle niin on helpompi testata! ;D